El campus Manresa de la Facultat de Ciències Socials de la UVic-UCC inaugurarà el dia 12 de gener de 2016 el Lab 0_6, un projecte dels estudis d’Educació Infantil que funcionarà com a centre de descoberta, recerca i documentació sobre l’educació científica a les primeres edats.

El Lab 0_6, ubicat a l’edifici FUB2, promourà activitats per incentivar l’interès per la ciència en els infants de 0 a 6 anys, organitzarà accions formatives adreçades tant a futures mestres com a mestres en actiu interessades en l’educació científica i desenvoluparà accions de recerca i investigació sobre didàctica de la ciència a les primeres edats. El Lab 0_6 és un centre pioner a Catalunya per la seva doble condició d’espai per a la divulgació científica a la població infantil i d’iniciativa vinculada a la universitat, la qual cosa ofereix unes condicions òptimes per aprofitar al màxim la simbiosi entre coneixement i reflexió teòrica, d’una banda, i aplicació pràctica, de l’altra.

La directora dels estudis d’Educació Infantil d’UManresa, Montserrat Pedreira, explica que el Lab 0_6 vol posar de relleu la importància de la ciència en el dia a dia de les persones, també a les primeres edats. Per això, afegeix, ‘volem acostar el coneixement científic als infants des de ben petits, ja que la ciència és un motor de canvi i progrés de les societats humanes. Hem d’estimular la seva curiositat natural i incentivar la seva intervenció raonada sobre la realitat, ja que d’aquesta manera podran comprendre millor el món. Hem d’oferir-los oportunitats d’aprenentatge i experimentació que despertin el seu interès i motivació pel món científic’.

Un centre al servei d’infants, escoles, mestres i investigadors

Les propostes que oferirà el Lab 0_6 s’adreçaran tant als infants, com als professionals de l’educació i als investigadors. Quan comenci a funcionar s’oferiran activitats obertes a escoles i famílies. Aquestes activitats convidaran els infants a resoldre reptes, prendre decisions amb objectius concrets i viure de forma positiva l’aprenentatge científic. La primera d’aquestes activitats s'ha dut a terme aquest mes de desembre, amb l’activitat ‘Viu un Nadal de ciència’, que ha obert les portes del Lab 0_6 com a primera prova pilot abans de la seva posada en marxa. Uns 200 infants i les seves famílies van aprofitar l'oportunitat de conèixer el nou espai durant aquests dies.

Equilibrar palanques, fer baixar cotxes per rampes, fer bombolles que no tinguin forma d’esfera, controlar la trajectòria d’una bola o veure un escarabat a través d’una lupa binocular són algunes de les propostes d’experimentació que es fan als infants i que s’aniran canviant i modificant per d’altres reptes o preguntes que puguin ajudar a incentivar l’interès científic dels més petits. Per a les famílies també es proposaran xerrades sobre la ciència a les primeres edats, el paper de l’adult al costat d’un infant que investiga i com mantenir la curiositat dels nens i nenes i afavorir el seu interès per entendre com funciona el món.

Recerca aplicada a la pedagogia de la ciència

Segons Montserrat Pedreira, el Lab 0_6 no tindria sentit si el seu treball no acabés revertint en positiu en l’educació científica dels infants. Per aquest motiu, un altre dels àmbits de treball serà la formació de mestres i professionals de l’educació. En aquest sentit, la primera activitat dirigida a aquest col·lectiu serà la VII edició de les Jornades de Diàlegs Educatius que amb el títol ‘Ciència 0-12. Passió per investigar’ se celebrarà el 30 de gener de 2016. El programa d’iniciatives per als professionals de l’educació es completarà, al llarg de l’any, amb xerrades i visites a l’espai perquè els mestres entenguin la proposta pedagògica del Lab, els ‘Dissabtes de ciència’, que oferiran una panoràmica general sobre temes de ciència en forma de monogràfics, o accions de formació intensiva.

La investigació és un dels eixos de treball del Lab 0_6. L’equip d’investigadors dels estudis d’Educació Infantil utilitzaran tota la documentació i recerca vinculada a l’activitat del nou centre per generar, transferir i difondre coneixement vinculat a la didàctica de la ciència a les primeres edats que pugui ser aplicat en el dia a dia a les escoles. Aquest equip interdisciplinari d’investigadors està format per llicenciats i doctors en Filosofia, Biologia, Psicologia, Psicopedagogia i Sociologia i el seu principal objectiu és impulsar accions de recerca que siguin altament aplicables a la pràctica pedagògica real.

En aquests moments ja hi ha tres iniciatives de recerca en marxa vinculades al Lab 0_6. Es tracta dels projectes ‘Estratègies cognitives en el procés d’experimentació en els infants’ de Gabriel Lemkow, ‘Setmana de la ciència i l’experimentació infantil -Ciència 0_6’ de Montserrat Pedreira i ‘Projecte de creació del Lab 0_6’ d’Anna Carballo.