La Facultat de Medicina de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) posarà en marxa un Programa de Preparació per a l’examen MIR (Metge Intern Resident) per a tot l’alumnat del seu grau en Medicina. Aquesta és una de les principals novetats del curs 2020-2021, que ja va començar al llarg de la setmana passada per a tots els estudiants, a excepció dels de primer curs que s’incorporaran el 5 d’octubre. “Volem que l’alumnat connecti amb la prova amb una anticipació i profunditat suficients, i que de forma progressiva es vagi adaptant a la tècnica de l’examen”, explica el president de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), Dr. Josep Arimany, un dels principals impulsors del programa.

L’aposta de la UVic-UCC per la creació d’un programa de preparació d’aquestes característiques respon a dos motius. Segons Arimany, en primer lloc, “si sabem que pràcticament tots els nostres alumnes acabaran fent l’examen, no té cap lògica viure els sis anys del grau d’esquena a aquesta realitat, sobretot si viure-hi de cara no té perjudici sinó benefici per a la formació del futur metge”. En segon lloc, apunta el president de la FESS, “l’essència de l’examen MIR està canviant i cada vegada valora més aquells estudiants que saben analitzar casos clínics i interpretar-ne o detectar-ne les dades clau. Aquest és, precisament, un dels pilars centrals del model docent de la nostra Facultat i per tant té tot el sentit que aprofitem aquesta semblança”.

Per al degà de la Facultat de Medicina, Ramon Pujol, “entre un i altre només canvia la forma de preguntar del MIR, molt específica” mentre que “el contingut que es demana i l’objectiu de les preguntes és el mateix: fer pensar a l’estudiant què faria si es trobés davant d’un pacient de veritat”, de manera que “hi ha una connexió real entre els dos models, i això ens dona un avantatge”.

Acompanyament acadèmic i emocional

El programa el coordinarà la Dra. Irene Veganzones, metgessa de família rural a Sarrià de Ter (Girona), graduada en Medicina per la Universitat de Barcelona - Bellvitge i especialista en Medicina Familiar i Comunitària a la Unitat Docent Multiprofessional d’Atenció Familiar i Comunitària de la Catalunya Central. Veganzones aporta al projecte la seva experiència de set anys com a tutora i professora d’AMIR, una de les principals acadèmies de preparació del MIR de l’Estat espanyol. “La preparació del MIR és una etapa d’alta tensió i estrès emocional per a la majoria d’aspirants. Volem aconseguir que per al nostre alumnat no sigui una vivència tan dràstica i que l’afrontin amb confiança i serenitat”, diu Veganzones.

Prop del 95% dels graduat en Medicina a Espanya volen ser metges assistencials, i per tant la pràctica globalitat d’estudiants han de superar la prova per aconseguir-ho. El gener passat es van presentar a l’examen 16.000 aspirants per a un total de 7.000 places (1,6 aspirants per plaça) que es jugaven el 90% de la nota en un sol dia, ja que l’expedient del grau només computa un 10%. Actualment, a l’entorn d’un 75% de les preguntes estan orientades a l’anàlisi de casos clínics.

Seminaris preparatoris i adaptació dels exàmens

Els professionals que desenvoluparan el programa treballaran amb dos pilars fonamentals: per una banda, els exàmens tipus pregunta d’elecció múltiple (test) de la facultat s’adaptaran per fer-les amb una metodologia més similar al format del MIR, “per tal que l’alumnat es vagi habituant al tipus de preguntes i als raonaments que hauran de fer llavors”, explica Veganzones.

Per una altra banda, practicaran la tècnica de l’examen al llarg del grau, de manera més intensiva a mesura que s’acosti el sisè curs. Treballaran amb preguntes reals del MIR relacionades amb l’assignatura que facin en aquell moment. Segons Veganzones, “així els estudiants veuran de quina manera es pregunta aquell tema al MIR i nosaltres veurem quines mancances individuals té cadascú i l’ajudarem a superar-les”.

Aquest plantejament “no només farà que estiguin més ben preparats quan arribin al final del grau, sinó que els farà guanyar seguretat i confiança en ells mateixos, que és vital per a aquest examen”. A més, conclou la metgessa i docent, “els afilarà l’habilitat de fer una bona anamnesi i la detecció de la informació clau per obtenir el diagnòstic i decidir la millor actitud a seguir en els casos clínics reals”.

Incorporació de nous experts

Per encarar el desplegament del quart curs, la Facultat de Medicina de la UVic-UCC ha reforçat la seva plantilla amb la incorporació de nou professorat, alguns dels quals experts referents en els àmbits de contingut que es treballaran en aquest any de la formació clínica. La Dra. Elena Carreras, cap d’Obstetrícia i Ginecologia Reproductiva de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, serà la coordinadora de l’assignatura de Ginecologia i Obstetrícia. Al capdavant de l’assignatura d’Endocrinologia i Nutrició hi haurà el Dr. Dídac Mauricio, cap del Servei d’Endocrinologia de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. La Dra. Marta Torrents, directora del Procés d’Addiccions de l’Institut de Neuropsiquiatria i Addiccions de l’Hospital del Mar (INAD) coordinarà l’assignatura de Salut Mental. Finalment, l’especialista en pneumologia del Consorci Hospitalari de Vic, Dra. Núria Roger, es responsabilitzarà de l’assignatura en aquest àmbit.