10 de novembre de 2020
10.11.2020
Regió7
http://www.umanresa.cat/

Un equip de recerca d'UManresa participa en un estudi de l'Agència de Salut Pública de Barcelona

Relaciona l'exposició i promoció de l'alcohol amb la pressió turística

10.11.2020 | 17:18
Un equip de recerca d'UManresa participa en un estudi de l'Agència de Salut Pública de Barcelona

Un estudi de l'Agència de Salut Pública de Barcelona en el qual han participat persones investigadores del Grup de Recerca Interuniversitari en Epidemiologia i Salut Pública de la UVic-UCC i de la UOC conclou que hi ha una relació directa entre la pressió turística i la presència d'elements publicitaris i de promoció de l'alcohol a la ciutat de Barcelona. Segons l'estudi, aquesta relació fa que les persones de la capital catalana que viuen en barris turístics estiguin més exposades que la resta a aquesta normalització del consum d'alcohol. Albert Espelt, director del Grup de Recerca, i una de les persones autores del treball, assegura que "en un país plenament productor i consumidor d'alcohol, si no posem barreres a la seva promoció i publicitat , continuarem perpetuant-ne la normalització. Hem d'avançar com ho vam fer en la publicitat del tabac, que ara ja no és present a la via pública".

L'estudi, que ha estat publicat recentment la revista especialitzada BMJ Open, ha consistit en monitoritzar tota l'oferta i els elements de promoció i publicitat d'alcohol a la ciutat de Barcelona per detectar els punts on n'hi havia més presència i, en conseqüència, més exposició i normalització del consum d'alcohol. El treball de camp es va dur a terme entre els mesos de juliol de 2017 i el febrer de 2018 i va analitzar 170 zones de Barcelona. En aquestes zones es va fer una observació de tots els elements a la via pública que feien referència a marques d'alcohol, des dels tovallons dels bars, passant pels tendals, les pissarres dels menús o els aparadors dels supermercats, entre d'altres. En total se'n van identificar 5.210. Les dades es van creuar amb la densitat de places turístiques de cadascuna de les zones i es va arribar a la conclusió que hi ha una forta correlació entre els barris turístics i la presència i normalització de l'alcohol a la via pública. Això provoca que tant turistes com residents estiguin sotmesos a més elements de promoció d'aquestes begudes i, per tant, a una major pressió cap al seu consum.

Signen l'estudi Susanna Puigcorbé, Joan R. Villabí, Xisca Sureda, Manuel Franco, Montserrat Bartrolí i tres membres del Grup de Recerca interuniversitari en Epidemiologia i Salut Pública de la UVic-UCC i la UOC, Marina Bosque-Prous, Ester Teixidó-Compañó i Albert Espelt. Aquest grup de recerca té una línia d'expertesa i especialització en el consum de substàncies addictives.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook