Google processa cada dia al voltant de 24 petabytes (que són 1.000.000.000.000.000 de bytes) i aquesta és només una part de la gran quantitat de dades que genera la societat de la informació. Va ser cap a l’any 2010 que va aparèixer el concepte per referir-se a aquest conjunt de dades: el Big Data. La seva anàlisi s’ha convertit en una eina estratègica per a les empreses, però es calcula que només el 8,5% tenen una persona especialitzada en aquesta àrea.

La formació de professionals en aquest àmbit és l’objectiu del nou Postgrau en Big Data i Analítica de Negoci que posa en marxa el Centre Internacional de Formació Contínua de Manresa el curs 2021-2022. Una formació que s’imparteix de la mà d’una empresa del territori especialitzada en aquest àmbit: UVE Solutions.

El disseny i la direcció acadèmica del programa han anat a càrrec d’Estanis Iglesias, que explica que, gràcies a l’experiència en el sector tecnològic i en projectes Big Data, «hem pogut preparar un enfocament molt pràctic».

Un valor afegit als negocis

Segons Gerard Soler, un dels coordinadors del nou postgrau, «el volum de dades i el potencial d’informació que se’n deriva no es poden analitzar amb mètodes tradicionals. Les empreses han de tenir persones preparades per saber generar gran quantitat de dades i saber-les convertir en informació de valor, de manera que es puguin prendre decisions intel·ligents i encertades per a l’estratègia empresarial». Afegeix que «hem dissenyat un postgrau per formar persones en el coneixement de les eines i tècniques analítiques per treballar amb el Big Data i que aquesta nova figura aporti un element d’innovació i de generació de valor dins de cada negoci. Es tracta que les empreses treguin la màxima rendibilitat del tractament de dades massives».

Per aquest motiu és una formació pensada per a persones amb formació relacionada amb la gestió empresarial, que vulguin fer un pas més i especialitzar-se, de manera que complementin els seus coneixements sobre la gestió d’un negoci tradicional amb el potencial que ofereix el Big Data.

Relacionat amb casos reals, Iglesias recalca la importància de les dades, tant de les que ja emmagatzemen les empreses com de les que encara no. En aquest sentit, explica un cas d’ús relacionat amb l’anàlisi de sentiments i emocions a les xarxes socials, «que ens permeten anticipar-nos, detectar punts forts, punts de millora i, fins i tot, veure’n una evolució històrica que pot acabar sent de molt valor per millorar l’offering d’una empresa».

Afegeix que «un altre possible cas d’èxit sovint neix en creuar dades de sistemes propis, externs, i, fins i tot, d’orígens de dades públiques que permeten complementar, segmentar i/o classificar millor la informació que emmagatzemem, donant-li així molt més valor. Per exemple, tenir categoritzat un bar o un restaurant per si té o no té terrassa, pot tenir un valor afegit important en moments com els viscuts després del primer confinament per la covid-19 i durant la reobertura del sector. Aquesta informació pot permetre dur a terme accions dirigides molt més eficients. També el fet de creuar informació més tradicional amb prediccions meteorològiques, esdeveniments esportius o tendències de cerques ja és un factor determinant per al control d’estoc i previsió de vendes de moltes empreses. En definitiva, el management, l’anàlisi i la visualització de dades ens permeten identificar patrons, prendre decisions, millorar els serveis oferts o anticipar-nos i, en paral·lel, detectar ineficiències per tal de poder-les eliminar o reconvertir en un avantatge competitiu».

En el cas de la universitat, explica l’altre coordinador del programa i responsable del Departament de Sistemes d’UManresa, Gerard Soler, «el Big Data ens serveix per millorar la docència i l’aprenentatge, ja que les dades ens permeten analitzar, modelar i visionar totes les accions que realitzem a les aules virtuals. La transformació massiva de dades en resultats ens serveix per comprendre millor com es tradueix a la docència virtual el nostre model pedagògic, per poder visualitzar de forma senzilla quins són els elements clau que afavoreixen o que cal millorar en l’aprenentatge i la satisfacció de l’alumnat». En alguns casos, remarca que les dades també són útils per predir si alguna assignatura pot ser que no assoleixi el nivell de qualitat establert per la universitat per aplicar-hi mesures correctores.

Suma de coneixement

Amb l’objectiu d’afegir un plus al nou Postgrau en Big Data i Analítica, el Centre Internacional de Formació Contínua ha apostat per tenir la col·laboració i implicació d’una empresa del territori especialitzada en l’aplicació del Big Data en l’analítica de negoci. Es tracta de l’empresa UVE Solutions, que habitualment ja col·labora amb la universitat com a partner del programa Prèmium del grau en Administració i Direcció d’Empreses de la Facultat de Ciències de la Salut.

Segons Soler, aquesta implicació permet complementar l’expertesa del professorat que impartirà la formació amb l’experiència directa en aquest àmbit d’UVE Solutions, la qual cosa es tradueix en un postgrau amb un enfocament molt pràctic. És per aquest motiu que es treballarà a partir de casos de negoci reals i d’eines i tècniques que s’utilitzen en el dia a dia empresarial.

Formació contínua amb les noves tecnologies molt presents

El programa del postgrau es divideix en set mòduls, que inclouen des de la introducció a les bases de dades, passant per la transformació digital i la indústria 4.0, la programació en Python aplicada a casos de negoci, el Data Management, el Data Visualization i casos d’ús i casos d’èxit on s’apliquen totes les tècniques treballades durant el postgrau. El darrer dels mòduls és el dedicat al treball de final de postgrau, en el qual l’alumnat ha de desenvolupar un projecte aplicat. 

No és l’única oferta del Centre Internacional de Formació Contínua d’UManresa relacionada amb les noves tecnologies per al curs 2021-2022. El catàleg també incorpora un Màster en Transformació Digital de les Organitzacions de Salut i Socials i un en Eines, Estratègies, Competències i Metodologies Digitals en Educació.

 La directora del Centre Internacional de Formació Contínua, Coco Vilaseca, explica que en ambdós casos es tracta d’una aposta per desenvolupar i implementar programes innovadors perquè l’alumnat pugui desenvolupar-se amb èxit en un entorn complex com l’actual. A més, són titulacions relacionades amb dos dels àmbits d’expertesa de la institució universitària: les ciències de la salut i la gestió empresarial.