Art
100

L'art de desafiar els límits

“Dir que l'avantguarda ha mort és una traïció en la lluita per canviar el món”. La cita és d'Antoni Tàpies i fa referència a aquest paper transformador de l'art que va prendre força a l'arrencada del segle XX, amb les avantguardes rebel·lant-se contra l'academicisme, empenyent els límits establerts i desafiant les normes.

En cadascun dels moviments avantguardistes, (l'impressionisme, el cubisme, el futurisme, l'expressionisme, el dadaisme…) el creador inventa nous llenguatges artístics i es permet la llibertat d'experimentar. Eren temps difícils, temps de canvi i Europa es va convertir llavors en el punt de referència del món de l'art.

Avui, un segle després, en plena revolució digital, els països del nostre entorn tracen el camí cap a un futur que ve de la mà de la innovació, la tecnologia i una nova manera de conviure amb la natura i l'entorn. El planeta viu novament una profunda transformació i l'univers de l'art torna a forçar les costures, indagant noves maneres d'expressar-se sense lligams ni estretors per enderrocar les darreres fronteres de l'art: les del temps, les de l'espai, les que separaven l'obra de l'espectador. I en aquest nou pas de rosca, Occident mira cap al Japó.

Experiències immersives ‘high-tech’

Avançant-se dues dècades a la universalització de la revolució digital, naixia al Japó teamLab, un innovador col·lectiu multidisciplinari format per artistes, sí, però també per enginyers, programadors, matemàtics i arquitectes, que investiga els vincles entre l'art, la tecnologia i la natura. "Les nostres obres d’art són creades per un equip d’experts a través d’un procés continu de creació i pensament", expliquen des de l’equip teamLab.

Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together.
  • Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together.
Floating Flower Garden / © teamLab.
  • Floating Flower Garden / © teamLab.
Forest of Resonating Lamps / © teamLab.
  • Forest of Resonating Lamps / © teamLab.
Sketch Ocean / © teamLab.
  • Sketch Ocean / © teamLab.
Moss Garden of Resonating Microcosms / © teamLab.
  • Moss Garden of Resonating Microcosms / © teamLab.
The Infinite Crystal Universe / © teamLab.
  • The Infinite Crystal Universe / © teamLab.
Expanding Three-dimensional Existence in Transforming Space / © teamLab.
  • Expanding Three-dimensional Existence in Transforming Space / © teamLab.

Les seves obres són immenses instal·lacions multisensorials i mutants que atorguen a l'espectador un paper que va molt més enllà de l'observació passiva. El comportament i les accions del públic provoquen canvis a l'espai i generen imatges úniques, fascinants i irrepetibles en un procés de creació col·lectiu que ofereix infinites possibilitats. Amb la tecnologia com a eina, les instal·lacions responen a la interacció de l'espectador en una successió i superposició infinita d'imatges, llum, color, música i moviment.

Creadors del primer museu digital del món, la innovadora visió de l'art de teamLab ha viatjat des de Tòquio al món (Madrid, Sidney, Los Angeles, Nova York, Hèlsinki, Barcelona, Istanbul…). I ha inspirat una nova forma de renaixement de l’art en forma d’exhibicions 360º, que porten les obres d’artistes clàssics a un nou nivell i a un nou públic. Les exposicions immersives (de Klimt a Dalí, de Chagall a Picasso, de Monet a Frida Kahlo) són mainstream a les principals ciutats i l'art s'escapa de la cotilla dels grans museus per acostar-se i conquerir milions d'espectadors.

L'art d'atrevir-se a ser diferent

En aquesta vocació d'impulsar el canvi fent el que ningú no havia fet abans és on les avantguardes artístiques japoneses es donen la mà amb l'ADN innovador de Nissan. El disseny, la bellesa, la innovació i la tecnologia s'alien per redefinir, com en aquestes experiències d'art immersiu, la interacció amb el nostre cotxe i elevar l'experiència de la conducció a un altre nivell, tornant-la més emocional i sensorial.

Com en l'art, la filosofia de Nissan es basa en el convenciment que el disseny d'un producte evoca emocions a través de la seva estètica. La relació que s'estableix entre el viatger i el cotxe fa imprescindible que en la concepció de qualsevol dels detalls a més de complir les seves funcions ha de provocar una resposta emotiva a través de la interacció sensorial. L'interior del crossover elèctric Nissan ARIYA va ser concebut per oferir una sensació immersiva de calma i de serenitat.

  • L'interior del crossover elèctric Nissan ARIYA va ser concebut per a oferir una sensació immersiva de calma i serenitat.
Iluminación de las puertas ANDON.
  • Il·luminació de les portes ANDON i patrons kumiko.
Controles táctiles hápticos.
  • Controls tàctils hápticos.

El futurisme japonès atemporal se sent quilòmetre a quilòmetre. Per això, els seus dissenyadors i enginyers van prestar una atenció extrema al detall, repensant l'espai de l'habitacle, des de l'ergonomia fins a les textures, el tacte, la il·luminació, el so, les prestacions… La bellesa, és clar, també hi té un paper protagonista en l'experiència de conducció Nissan. La il·luminació de l'ARIYA, inspirada en els llums de paper de les llars en els dies dels samurais, i la presència de patrons kumiko, una tècnica de fusteria tradicional japonesa, se sumen per crear una sensació de confort i una atmosfera de relaxació.

El resultat és una experiència sensorial innovadora d'alta intensitat. Com la que ofereixen Lolo&Sosaku. De Tòquio procedeix també el cinquanta per cent d'aquest duo argentí-nipó les performances del qual desafien les fronteres de les arts i els límits de l'experiència artística. "La nostra feina es dona als límits, els empeny, els desdibuixa, els qüestiona", reflexionen.

‘Hard techno’ al gran temple de la lírica

La seva obra es mou entre l’escultura, la instal·lació, l’art cinètic i la pintura. Però la música electrònica és sens dubte el punt culminant de la seva inspiració com a llenguatge traduït en instal·lacions sonores i composicions escultòriques. Les propostes atrapen l'espectador. I ho fan al Sónar, el festival referent en música i art electrònic, però també entre les centenàries parets del Liceu de Barcelona, que mira al futur desfent-se de l’estigma de reducte elitista amb les seves trencadores posades en escena. Entre els marbres, frescos i daurats de l'elegant Saló dels Miralls, el públic assisteix a una bacanal de formes, línies, materials i sons que s'acoblen en escultures en moviment que actuen prenent la seva pròpia veu en una transformació contínua i impredictible.

Igual que ells, altres artistes japonesos que formen part de l'escena de les noves avantguardes (Daito Manabe, Tokujin Yoshioka, Tatsuo Miyajima, Ryoichi Kurokaw) exploren les possibilitats de la innovació tecnològica per experimentar nous llenguatges i posar al revés alguns conceptes establerts. No només estan transformant la naturalesa dels museus i el paper dels espectadors (cap obra no està completa sense ells). A més, connecten amb la filosofia de noves generacions que valoren per damunt de tot el gaudi del moment i viure, en temps present, la intensitat de l'experiència.