Text: María Torres
02 juny 2022

Què és un Centre d'Operacions Digitals (DOC) i com pot ajudar la meva empresa?

Telefónica Tech (la unitat de Telefónica que agrupa els negocis digitals de Cloud, Ciberseguretat, IoT i Big Data) posa al servei dels seus clients empresarials el Centre d'Operacions Digitals (DOC) que integra, entre d'altres, els serveis gestionats de comunicacions i seguretat.

La seguretat és un concepte essencial en les nostres vides i, en l'àmbit de la informació, essencial per a les empreses. Ara que cada vegada més organitzacions aborden la seva transformació digital, la monitorització i la creació de sistemes per protegir la informació i garantir-ne la integritat i disponibilitat resulta cada vegada més crític. Per a les empreses, les potencials conseqüències de patir un ciberatac no només tenen impacte econòmic: afecten també la seva reputació i la confiança que hi tenen els clients, i fins i tot posen en risc la seva supervivència.

La digitalització ajuda a automatitzar i accelerar processos, però també obre les portes perquè tercers intentin accedir a les dades i sistemes que ho fan possible.

Per minimitzar aquests riscos va néixer el Centre d'Operacions Digitals (DOC, Digital Operations Center), un espai de Telefónica Tech que unifica totes les solucions i serveis de Ciberseguretat, Cloud, IoT, Intel·ligència Artificial i Big Data que la companyia ofereix per a la digitalització de les empreses. Aquest espai, situat al Districte Telefónica, a Madrid, té com a objectiu monitoritzar i analitzar tota l'activitat que es produeix al voltant dels actius digitals d'empreses i organitzacions.

El DOC forma part del Hub mundial d'Innovació i Talent, un centre pioner amb què Telefónica se situa al capdavant de la digitalització i del coneixement en l'àmbit de la transformació i de la tecnologia.

Missió, filosofia i objectius del DOC

L'objectiu del DOC és detectar anomalies en les infraestructures dels clients i contrarestar les amenaces externes que puguin afectar els seus negocis. A través de l'analítica el DOC dona resposta a qualsevol necessitat aplicant solucions i coneixement dels seus professionals experts en Cloud, Ciberseguretat, Big Data, Connectivitat i IoT. És un departament que presta un servei transversal les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana als clients que Telefónica té a tot el món.

Dirigit especialment per a empreses que desitgen un nivell avançat de protecció per als seus sistemes i informació, el DOC garanteix la confidencialitat, integritat, seguretat i disponibilitat de les dades i actius dels seus clients.

Actualment el DOC presta els seus serveis a companyies de grans dimensions (gairebé totes de l'IBEX 35 i internacionals), encara que també treballa per aconseguir els objectius de negoci de les petites i mitjanes empreses.

Suport a l'ecosistema empresarial actual

Els professionals del DOC vetllen per la continuïtat del negoci dels seus clients, assegurant la connectivitat ininterrompuda per a empleats i clients. Les seves funcions són resoldre els imprevistos i les incidències crítiques que podrien afectar o posar en risc les empreses. Per això, coordina totes les àrees que hi podrien estar implicades (sistemes de xarxa, àrea de ciberseguretat, etc.) per anticipar-se o donar una resposta immediata davant de qualsevol problema.

Ara que les organitzacions utilitzen cada cop més serveis digitals, és imprescindible que les infraestructures funcionin a la perfecció. Des del DOC es realitza la gestió i el control dels diferents 'núvols', en què es poden recolzar els sistemes d'informació de tots els clients, permetent un entorn integrat i segur, compost per sistemes dedicats, com els serveis al núvol de Telefónica i les grans cloud públiques.

En aquest escenari és possible tenir una visió integrada de tots els sistemes amb independència del núvol on es trobin, gràcies a certificacions en els principals ‘partners’ tecnològics.

Les sigles DOC signifiquen Digital Operations Center. Es tracta d'una àrea de Telefónica Tech que unifica totes les solucions i serveis (Ciberseguretat, Cloud, IoT, Intel·ligència Artificial i Big Data) integrada per un equip de persones multidisciplinàries i molt especialitzades, que són responsables de la monitorització, anàlisi i resposta de l'activitat que s'està produint en els actius d'una companyia o una organització.

Concepte innovador

A DOC s'unifiquen les àrees de monitorització, protecció i resolució d'incidents de seguretat de la companyia Telefónica Tech, aconseguint sinergies per a clients ja que una anomalia en una àrea pot derivar en una altra àrea, potenciant així la xarxa global que la companyia ha desenvolupat per a tothom. Segons fonts de Telefónica: “Gràcies a la unificació dels grups tècnics, líders i experts de cada servei/tecnologia dins del DOC, s'aconsegueix que la gestió i la resolució de les incidències crítiques es pugui realitzar d'una manera àgil i des d'un punt de vista global”.

La supervisió integral de l'activitat digital de cada client comptarà amb el suport de plataformes intel·ligents i automatitzades per detectar, gestionar i resoldre qualsevol incidència i alerta de ciberseguretat.

Àrea hiperespecialitzada

El DOC està integrat pels responsables de cada tipus de client o negoci, els que supervisen els processos i les actuacions i pel personal especialitzat que hi ha. El perfil professional dels 200 especialistes que treballen als 1.000 metres quadrats de les instal·lacions és altament qualificat: enginyers, arquitectes de dades, operadors de seguretat i cloud, especialistes de sistemes d'IT, de comunicacions, d'auditoria, d'intel·ligència global o analistes de seguretat. Aquests perfils estan coordinats constantment amb més de 2.300 professionals de l'equip global d'operacions de Telefónica Tech.

Com ha destacat José María Álvarez-Pallete, president de Telefónica: “El món empresarial s’està enfrontant a una transformació sense precedents i la tecnologia està demostrant ser un element clau per a la continuïtat dels negocis. Aquest Centre d'Operacions Digitals de Telefónica Tech compta amb les capacitats i solucions més innovadores en ciberseguretat i cloud i serà un referent tecnològic indiscutible en el servei i la protecció de les empreses en els seus processos de transformació digital”.