La Cerdanya va iniciar el 2019 amb l'anunci d'un projecte faraònic dels que, al Pirineu, històricament tan sols s'han dissenyat des d'Andorra: una connexió en metro entre el Pas de la Casa i Porta, a l'Alta Cerdanya. Les cambres de comerç d'Andorra i Perpinyà van anunciar l'anàlisi de la construcció d'una via fèrria subterrània que tindria uns onze minuts de durada i recorreria set quilòmetres a través d'un túnel que superaria uns 580 metres de desnivell.

L'estació de sortida es faria a Porta, poble que quedaria unit a la línia a través d'un viaducte de 200 metres que, alhora, uniria el nou metro amb el tren que va a Puigcerdà i Tolosa.

L'alcalde de Porta, Marius Hugon, va defensar en una entrevista a l'emissora francesa France Bleu Rosselló els avantatges del projecte per a l'economia turística del municipi i l'Alta Cerdanya, i va remarcar que la connexió ferroviària entre la Cerdanya i el Pas de la Casa també seria beneficiosa per al medi ambient perquè trauria vehicles de la carretera.

Tren des d'Alp fins a Sant Julià

AlpA l'estiu, la Cerdanya va rebre una nova notícia sobre projectes ferroviaris andorrans. Aquesta vegada va ser un economista andorrà qui va anunciar l'elaboració d'un projecte que enllaçaria la línia R3 de Renfe des d'Alp fins a la Seu i el sud d'Andorra creuant la Cerda-nya i l'Alt Urgell.