Espanya té el 20% de joves que ni estudien ni treballen i prop de 10 milions d'adults amb un baix nivell de rendiment en comprensió lectora o matemàtiques, segons l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). Les dades es recullen en l'informe "Estratègia de competències de l'OCDE: construint una estratègia de competències eficaç per a Espanya", presentat pels secretaris d'Estat d'Educació, Formació Professional i Universitats, Marcial Marín, i d'Ocupació, Juan Pablo Riesgo, i el director d'Educació i Competències de l'OCDE, Andreas Schleicher.

El document delimita 12 reptes en matèria d'habilitats, als quals s'enfronta Espanya per afavorir el creixement econòmic, la creació d'ocupació, l'augment de la productivitat i la millora de les condicions de vida, d'entre els quals l'OCDE destaca la necessitat de millorar les competències dels alumnes d'ensenyament obligatori, ja que s'ha registrat un augment en el nombre d'estudiants que completen els seus estudis d'ensenyament secundari superior, tot i que els índexs de repetició de curs, abandonament escolar prematur i finalització tardana dels estudis són "elevats i costosos". Garantir que els estudiants universitaris adquireixin un alt nivell de qualificació professional per integrar-se al mercat laboral és un altre dels reptes fixats per l'OCDE, atès que l'educació superior ha experimentat una expansió, però un gran nombre de titulats universitaris té dificultats per trobar feina.