A les pistes de conducció de la ciutat de Manresa s´hi fan exàmens pràctics cada sis dies hàbils, però la Direcció General de Trànsit (DGT) està estudiant la possibilitat que se´n facin cada vuit dies hàbils. Creuen que d´aquesta manera, tot i que hi hagi menys dies d´examen, més persones podran fer la prova pràctica per obtenir el permís de conduir a cada jornada. És una qüestió que és sobre la taula, però que les autoescoles de la Catalunya Central no veuen de bon ull.

Per a les autoescoles, la mesura podria allargar el temps d´espera dels alumnes per anar a l´examen pràctic si no es gestiona correctament. Per aquest motiu demanen que s´estudiï bé. Amb el funcionament actual, en un període de 24 dies, hi ha quatre jornades d´examen. Si se´n fessin cada vuit, en aquest mateix període de temps, n´hi hauria tres.

Les autoescoles fa anys que reivindiquen que hi hagi més examinadors a la província de Barcelona i recentment han alertat que ha augmentat el temps d´espera perquè els alumnes puguin fer la prova un cop s´inscriuen. Es tarda entre dues i tres setmanes.

El representant al Bages de la Federació d´Autoescoles de Barcelona, José Antonio Pérez, prefereix el funcionament actual, el de sis dies, sempre que es deixin presentar per cada professor tres alumnes. Els responsables de les autoescoles van expressar fa un mes el seu malestar perquè la DGT va obligar cada autoescola a inscriure dos alumnes per cada professor. «Aquella mesura va aixecar recels, però és cert que en les jornades d´examen que hem fet darrerament la DGT ens ha deixat presentar tres alumnes per cada docent», explica. De moment, no s´ha allargat el temps d´espera -tal i com temien-, però creuen que l´última proposta de la DGT -de fer l´examen cada vuit dies- podria agreujar el problema. Les autoescoles de la regió central, segons Pérez, en desconfien, però la federació encara ha d´estudiar les repercussions. «Es podria assumir la iniciativa de la DGT si ens deixessin presentar més alumnes per cada professor», afegeix.

Per la seva banda, el cap provincial de la DGT a Barcelona, Adrià Puigpelat, afirma que l´objectiu és, precisament, fer més exàmens cada jornada. Encara s´ha de veure, però, si amb la proposta s´aconsegueix reduir l´espera. «Creiem que així les persones que s´examinen tindran més temps per formar-se», explica. Treu ferro a les setmanes d´espera dels qui volen obtenir el permís de conduir i posa en dubte que un suspés «s´hagi de tornar a presentar la setmana següent, ja que potser necessita més temps per perfeccionar» i que en altres països, com França, el temps d´espera pot ser de sis mesos.

En aquests moments hi ha 79 examinadors a la província, però les autoescoles ho consideren insuficient. El responsable de la DGT assegura que l´ens ha estat afectat pel que fa a recursos humans, com qualsevol altra branca de l´administració, des que va esclatar la crisi econòmica. «Els darrers anys hem treballat per tenir més examinadors», afirma. De fet, darrerament se n´han incorporat set, tot i que se n´han retirat quatre. Puigpelat nega que hi hagi un problema per falta d´examinadors a la província de Barcelona. Cadascun fa una mitjana de 13 proves pràctiques per dia.

El responsable barceloní de la DGT diu que qualsevol mesura que es prengui es debatrà amb tot el sector.