Els trams anoiencs de l’Eix Diagonal que des de fa mesos s’estan remodelant es troben en un estat d’execució que oscil·la entre el 90% i el 60% i s’aniran obrint al trànsit a mesura que es vagin completant, fins a la tardor vinent. Aquesta és la previsió anunciada pel Departament de Territori de la Generalitat per a un pla de prop de 80 milions d’euros en execució, i del qual aquesta setmana se n’ha completat una nova peça que ja s’ha posat en servei, la del tram ampliat amb un carril addicional (un 2+1) de la variant de Vilafranca del Penedès, el primer que entra en funcionament en el marc de les obres en marxa per a millorar la funcionalitat i la seguretat viària d’aquesta C-15 entre les capitals de l’Anoia i del Penedès. Aquesta obra és la més important que actualment s’està executant a la xarxa viària de la Generalitat i comportarà una inversió global de 79 milions d’euros.
Aquesta intervenció a l’Eix Diagonal, que es divideix per trams, inclou la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores, per facilitar els avançaments i la fluïdesa de la circulació i reduir el risc d’accidents frontals. La configuració d’un tram de 2+1 s’insereix en el pla del govern per a transformar carreteres convencionals a aquest sistema per a reduir els accidents frontals. El nou tram de la variant de Vilafranca del Penedès, té una longitud de 5,3 km, i discorre entre els termes municipals d’Olèrdola i la Granada.
L’Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tot connectant el Bages, l’Anoia, l’Alt Penedès i el Garraf. La seva posada en servei des de fa més de 10 anys, ha potenciat les comunicacions intercomarcals i les de més llarg recorregut i ha esdevingut artèria de la xarxa viària. A més, ha contribuït a potenciar l’activitat econòmica al seu entorn i ha obert noves possibilitats d’intercanvi.
En conseqüència, segons fonts del Departament de Territori, ha experimentat un creixement continuat de trànsit, un 35% acumulat, amb un elevat percentatge de trànsit pesant, que pot arribar a superar el 12% en algun tram.
Per adaptar la infraestructura a la funcionalitat que té i afavorir la seguretat viària, la Generalitat ha programat un conjunt d’actuacions, en funció del trànsit i les característiques de cada tram.
En el tram de 31 quilòmetres entre Vilafranca del Penedès i Igualada, amb intensitats de trànsit que oscil·len entre 13.500 i els 23.000 vehicles/dia, la Generalitat té en marxa, des de la tardor de 2021, un pla de millora.
Entre Cabrera d’Anoia i Vilafranca, un tram de 21,6 quilòmetres de longitud, s’implanta un tercer carril, de manera que quedi una secció 2+1. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus. Les zones d’avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament per sentit. En alguns dels enllaços on no és possible ampliar el nombre de carrils, es mantindrà un carril per sentit i s’instal·larà un separador central físic.
Entre Cabrera i la Torre de Claramunt, tram de 5 quilòmetres de longitud, en una primera fase es manté la secció d’un carril per sentit, atesa la complexitat de l’orografia i els condicionants tècnics per la línia d’FGC que discorre en aquest àmbit. Ara, es reforça la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d’una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora i ulls de gat i amb fites. També es milloren els sistemes de contenció existents.
Entre la Torre de Claramunt i l’enllaç d’Igualadam de 4,5 quilòmetres, i amb més de 20.000 vehicles diaris per millorar-ne la funcionalitat i la seguretat, la solució que s’adopta és la del desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2) a partir de la carretera actual.
Altres actuacions
En paral·lel a les obres en marxa, el Departament té en redacció l’estudi informatiu del tram situat entre el túnel de Cabrera i l’enllaç de la Torre Claramunt per impulsar i programar les actuacions de millora general corresponents. Finalment, s’està redactant el projecte constructiu per a la millora de la mobilitat dels tractors i la maquinària agrícola entre Olèrdola i Vilafranca, i Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, així com la de ciclistes, vianants i vehicles de mobilitat activa, en coordinació amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.