CÒMICS: Les novetats d'aquest abril a les llibreries
Fem un repàs a les obres més destacades d'autors amb una estètica d'allò més personal
Pocs autors del panorama nacional tenen la capacitat de David Sánchez per transformar els seus llibres en una experiència total, més enllà del valor del traç i el text.
Amb Un millón de años (Astiberri, 2017), el dibuixant torna a imaginar un mosaic de trames i situacions angoixants, líriques i perturbadores a parts iguals i que a estones podrien passar per una relectura en clau bíblica i malèvola d´iconografies del tipus de Mad Max.
Quan succeeix el milió d´anys a què es refereix el títol? Al passat? Al futur? En paral·lel? Segurament això és el que menys importa d´un relat on les situacions i els personatges més inversemblant es desprenen com un vapor que implica, absorbeix i trastoca a fons el lector.
Sense cap mena de dubte, el primer membre selecte de les llistes dels millors còmics estatals de l´any que veuran la llum el desembre vinent.
Objectes i satèl·lits amb ànima
Les últimes setmanes han sigut també les de l´aterratge a les llibreries dels nous àlbums de dos altres autors estrella, en aquest cas del món anglosaxó, com són el multidisciplinar Richard McGuire i Tom Gauld.
Després de revolucionar el món del còmic trencant els esquemes de la narració amb Aquí (Salamandra Graphic, 2015), McGuire torna de nou a les llibreries amb Dibujos secuenciales (Salamandra Graphic, 2017), un recull de petites il·lustracions fetes per a la revista The New Yorker amb la finalitat de fer quadrar les columnes de text que quedaven massa escasses. L´exbaixista de Liquid Liquid, però, demostra de nou que domina com ningú els tempos dramàtics i, alhora, referma la seva capacitat única per donar vida, emocions i sentiments -sí, sí, sentiments- a objectes inanimats com ara papereres o, fins i tot, fulles d´afaitar.
En el cas de Tom Gauld, el seu retorn és amb Un policia en la luna (Salamandra Graphic, 2017), un peculiar viatge a una lluna més allunyada de la imatge idíl·lica habitualment associada al satèl·lit que no pas en distància purament astrofísica.
El protagonista d´aquesta història és un agent de policia encarregat de patrullar la isolada, tranquil·la i monòtona superfície lunar. Aquest ambient és el que permet a Gauld desplegar el seu talent innat per banyar en quotidianitat les circumstàncies més inesperades i convertir-les en un conte per a adults tendre i fresc sense caure en clixés, tal i com també va fer en la seva relectura bondadosa i amistosa del mite del gegant Goliat.
Novel·la i biografia en negre
Aquest inici del 2017 ha estat marcat, en el món del novè art, per la mort, el febrer passat, de Jiro Taniguchi, autor, divulgador i figura de referència en el món del manga japonès.
Conegut sobretot pel seu estil amable i lluminós, Hotel Harbour View (Planeta Cómic, 2017) explora l´altra cara del, per a molts, geni nipó. Signat a quatre mans amb Natsuo Sekikawa, el llibre recull diferents retrats de crònica negra publicats els anys 80 poblats per membres de la yakuza, prostitutes i víctimes de venjances potencials.
Si el Japó continua sent, per a molts, una tecla d´interrogant premuda constantment, aquest volum, a més, afegeix una nova capa de fascinació i màgia amb ambientació i trames amb gust dels films clàssics del gènere de crims i passions, tan de factoria nord-americana com del país del sol naixent.
En molts aspectes, la biografia de l´escriptor William S. Burroughs podria ser també una novel·la negra: entrades i sortides del calabós, mala vida, drogodependències diverses, l´emulació frustrada de Guillem Tell que va deixar un forat de bala al front de la seva esposa...
Aquests i altres aspectes -també els literaris- són la base d´Uncle Bill Uncle Bill(Bang Ediciones, 2017), una biografia novel·lada de l´autor de Queer que, al mateix temps, també serveix com a diari del descobriment de l´escriptor per part del dibuixant Bef. El punt fort del llibre? A manca de grans sorpreses en la trama, Bef desplega un ventall d´interessants recursos estilístics per explotar la trama i dur-la al seu camp propi.