'La dama de oro': records robats a Maria Altmann
Helen Mirren és una dona jueva que reclama el seu patrimoni confiscat pels nazis
Més de quaranta anys de trajectòria, multitud de premis (entre els quals un Oscar per The Queen) i una sorprenent versatilitat per posar-se en la pell de qualsevol personatge avalen l´actriu Helen Mirren com una de les més importants del cinema contemporani. La seva sola presència en pantalla bé val una entrada, i més en el cas que ens ocupa, en un film on exerceix un protagonisme total. Basant-se en fets reals, el cineasta Simon Curtis (director de la discreta però apreciable Mi semana con Marilyn) du a la pantalla la història de Maria Altmann, una dona jueva que es va veure obligada a fugir de Viena a causa del setge nazi durant la Segona Guerra Mundial. Seixanta anys després, decideix emprendre un viatge per tal d´exigir el patrimoni que els nazis van robar a la seva família, entre el qual hi ha una important obra de Gustav Klim, el Retrat d´Adele Bloch-Baauer I, que el mateix autor va realitzar inspirant-se en la seva tieta. L´obra, exposada al Museu Belvedere de la capital austríaca, s´ha convertit en aquests anys en una mena de patrimoni d´orgull per al país, un fet que provocarà una agra confrontació entre la legítima propietària del quadre i les altes instàncies del país. Incansable, Altmann tindrà l´ajut del jove advocat Randy Schoenberg (Ryan Reynolds).