Els països de la Unió Europea (UE) van fixar ahir en el 35% la retallada de les emissions de CO2 que volen exigir als nous cotxes i camionetes a partir del 2030, nivell que eleva la proposta inicial del 30% de la Comissió Europea (CE) però limita l'ambició del 40% que reclama l'Eurocambra.

L'acord, que es va aconseguir després d'una extensa negociació dels ministres de Medi Ambient dels Vint, reunits a Luxemburg, fixa el 2021 com a data de referència per a la reducció del CO2 dels vehicles lleugers. Contempla també una clàusula de revisió el 2024 sobre els nivells exigits per al 2030 i també dels nivells que es demanaran per al 2035 i 2045, en funció del desenvolupament tecnològic aconseguit. Aquest 35% el 2030 -al qual també s'afegeix una senda intermèdia de retallada del 15% de les emissions contaminants per al 2025- suposa la mitjana defensada per Espanya i situa l'esforç reclamat a la indústria entre les posicions més conservadores, liderades per Alemanya , i les més ambicioses, capitanejades per França.

Gran part de la negociació entre les capitals passava per aconseguir un consens entre l'eix París-Berlín, pesos pesants de la indústria automobilística europea i tradicionalment aliats però dividits davant d'una legislació que sembla clau per complir els objectius de l'Acord de París del 2015 sobre el canvi climàtic. Malgrat signar el compromís final, Irlanda, Luxemburg, Suècia, Eslovènia i Dinamarca van dir que farien una declaració conjunta per criticar la manca d'ambició de la posició comuna dels països. A continuació, el Consell, la Comissió i el Parlament Europeu hauran de negociar a tres bandes a partir d'aquest mateix dimecres el percentatge final de reducció d'emissions que es demanarà als fabricants automobilístics, amb la perspectiva de tancar un acord que es converteixi en norma obligatòria el 2019. El llarg debat ministerial, de gairebé 14 hores, es va produir un dia després que es donessin a conèixer els resultats del nou informe del Grup Intergovernamental d'Experts en Canvi Climàtic (IPCC, per les sigles en anglès). Aquest estudi, molt present en les intervencions dels ministres de la UE, destaca la importància de limitar la pujada de temperatures a 1,5 graus centígrads a final de segle, tasca molt urgent i que requereix «canvis sense precedents» en l'àmbit social i global per evitar més extinsions d'espècies o per reduir la pujada del nivell del mar.