Tous, la marca manresana de joieria i accessoris, ha inaugurat Tous Heritage, un arxiu-museu per a la conservació i explotació del seu patrimoni històric, en un híbrid que és la vegada físic, situat a la seu de l'empresa a Manresa, i digital, a través d'una web que permet navegar per la trajectòria de la companyia.

Amb aquesta iniciativa, en la qual Tous ha treballat durant els últims 5 anys, la companyia es proposa preservar la memòria i la identitat corporativa de la firma promoure nous usos dels béns historicoindustrials amb criteris de responsabilitat social, afavorir el coneixement sobre l'evolució del disseny, fabricació i ús social de productes del passat immediat i potenciar l'ús de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).

Segons la vicepresidenta corporativa de Tous, Rosa Tous, i amb motiu del centenari de la marca, amb aquest espai s'ha proposat «un veritable repte: preservar el llegat de la nostra companyia com a màxima expressió del nostre ADN i evolucionar per construir una identitat empresarial única i diferent». Tous Heritage mostra al visitant el llarg i intens viatge de Tous des que va començar a caminar el 1920, quan l'avi de l'actual generació directiva, Salvador Tous Blavi, feia els seus primers passos com a aprenent de rellotger a Montblanc.

A més, davant el complex context global, la firma, que va haver de posposar les celebracions previstes per l'aniversari al llarg del 2020, ara ha volgut reprendre algunes de les accions més emblemàtiques, com l'estrena del documental Oso en la 68a edició del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià, el mes de setembre passat, i la campanya «100x100 Tous», en la qual es reinterpreta el seu icònic ós en col·laboració amb les noves generacions creatives.