Després de més de vuit anys de construcció, la rampa i la mina de cabanasses es van connectar finalment dilluns. Ha calgut un llarguíssim procés tècnic i també judicial i nombroses pròrrogues d'un projecte que inicialment havia d'estar enllestit el 2014. ICL preveu que la rampa estigui «operativa i en ple funcionament» durant el primer semestre de l'any que ve.

La rampa té una longitud de més de cinc quilòmetres i arriba fins a 900 metres de profunditat, una obra sense precedents a l'estat. La rampa es va presentar la primavera del 2011 en el marc del multimilionari projecte Phoenix, del qual es preveia que en tres anys s'hagués enllestit la primera fase, que incloïa també la construcció de noves plantes de tractament de la potassa i de la sal. L'objectiu de la rampa era i continua sent l'increment de la producció de potassa i sal, la reducció de l'impacte mediambiental i la millora de la ventilació de l'interior de la mina La construcció de la rampa es va posar en marxa a mitjans del 2012, avançant a vuit metres per dia.

Amb tot, ben aviat van sorgir entrebancs. Primer legals, ja que la Generalitat va instar a aturar les obres per falta del permís definitiu per executar-les. La competència salinera europea de la companyia, que veia en la ICL de futur una potent rival al mercat, va engegar una campanya contra el projecte, al qual se li van buscar tots els intersticis legals per impedir-la. El mateix 2013, l'alcalde, quatre regidors i dos tècnics de l'Ajuntament de Súria eren imputatts per prevaricació en les obres del nou accés a la mina. El 2018 se'n celebrava el judici. L'any passat n'eren absolts.

El 2016, quan el projecte ja acumulava dos anys de retard, la companyia admetia que en tardaria dos més a completar-la per la «gran complexitat tècnica» d'una obra que s'impulsava mentre s'obligava l'empresa a aturar els abocaments al Cogulló de Sallent. El retard i el requeriment del Cogulló posaven en entredit el projecte Phoenix. Enguany, ICL ha tancat l'activitat productiva a Sallent, un pas que no es preveia fins que la rampa estigués enllestida definitivament.

La nova rampa, afirma la companyia, «permetrà augmentar la capacitat i l'eficiència de la mina, a més d'eliminar els camions que transporten el mineral de la mina a la planta de tractament pel centre de Súria». També farà augmentar la ventilació. Tot plegat suposa, per a la companyia, «un gran pas cap a la mineria sostenible».