Regió7

Regió7

LLETRES DE CANVI

Repensar el comerç de proximitat

En qualsevol situació de les nostres vides sempre ens trobem davant del dubte de saber si el camí escollit és l’adequat o no; i si les decisions preses ens duran als nostres objectius. Però aquesta incertesa apareix, sobretot, quan s’han de prendre decisions en àmbits i temps molt convulsos, supeditats a canvis continus de model i forçats de manera extrema per la globalització i les crisis sistèmiques que periòdicament treuen el nas, com passa al camp comercial.

El comerç local és, tradicionalment, un gran sector que està, tanmateix, molt atomitzat en petites i mitjanes empreses, la majoria de les quals es veuen arrossegades per la feina del dia a dia, amb poca capacitat a l’hora de definir estratègies de futur a mitjà i llarg termini. Apujar la persiana, estar actualitzats i seguir les últimes tendències, centrar-se en l’atenció al client i, a més, complir amb totes les obligacions legals i fiscals de qualsevol empresa, fan que les botigues es trobin abocades a una voràgine de feina quotidiana, habitualment amb el personal mínim i indispensable. I davant del nou panorama que s’ha obert amb la venda en línia pot portar-nos a caure en el parany de voler imitar, sense els recursos necessaris, el que fan les multinacionals i les macroempreses, perdent, doncs, de vista els propòsits primigenis de la nostra activitat.

Per tot això, és molt important ser capaços de trobar moments de reflexió i espais de debat, que ens ajudin a visualitzar horitzons a mitjà i llarg termini per tal de definir les línies mestres de quin volem que sigui el model comercial del futur. I ara més que mai, a Manresa, necessitem fer aquest exercici per tal de retrobar-nos i que tot el comerç de la ciutat sigui capaç d’alinear-se per redefinir la nostra capitalitat comercial, reforçant els valors de sempre: proximitat, bon tracte i suport al desenvolupament urbà, incorporant nous valors com poden ser la sostenibilitat, la conciliació familiar o la mobilitat eficient.

A partir d’aquí, des de la UBIC, volem acompanyar tots els nostres botiguers, associats o no, a recollir opinions, compartir punts de vista i debatre transversalment el nostre paper i quins escenaris de futur hem de liderar. La nostra trajectòria és llarga i ferma, de manera que no podem quedar al marge dels canvis socioeconòmics, sense plantejar quines són les millors maneres d’adaptar-nos-hi i alhora –per què no?– assajar fórmules pròpies i singulars. Per això estem preparant, de cara a la tardor, un congrés que ens serveixi de punt de partida, on determinades actuacions puguin ser consensuades i que ens permeti saber cap on anem i quin és realment el paper que volem exercir. No podem estar tothora anant a les palpentes, improvisant davant de fets i situacions sobrevingudes i anant, per tant, a remolc de les circumstàncies. Hem de sortir d’aquest congrés amb idees clares i definint un pla estratègic per al comerç manresà. Quan sigui el moment us convidem a participar-hi.

Compartir l'article

stats