El frontal florentí torna a la Seu de Manresa completament restaurat

La valuosa peça del segle XIV s'inaugurarà aquest divendres a la tarda · Avui ha arribat del Centre de Restauracio de Béns Mobles de Catalunya custodiada per una patrulla dels Mossos

El frontal florentí torna totalment restaurat a la Seu de Manresa

Gemma Camps

Gemma Camps

Gemma Camps

El valuós frontal florentí (s. XIV) ha tornat aquest dimecres al migdia a Manresa, un any i gairebé un mes després de marxar de la Seu al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) per fer-hi una profunda restauració. Entre ahir i avui s'ha muntat la vitrina on quedarà exposat, a la capella on hi havia la Mare de Deu de Lourdes, que es va buidar i s'ha condicionat per poder-hi exhibir la peça. Divendres a la tarda es farà la inauguració, oberta a tothom.

El frontal ha arribat a Manresa en un camió que ha custodiat una patrulla dels Mossos d'Esquadra, tal com ja es va fer quan se'l van endur a Valldoreix, on té la seu el CRBMC. Un cop a l'interior de la Seu, on l'han entrat pel portal de Santa Maria, la instal·lació s'ha retardat més del previst perquè hi havia un problema amb la il·luminació de la vitrina, encarregada a una empresa especialitzada en la matèria d'Alemanya, que, fins que no s'ha resolt, no ha permès col·locar la peça a l'interior.

Als mitjans que s'hi han desplaçat per seguir la instal·lació no se'ls ha permès prendre imatges del brodat una vegada restaurat, que ha estat tapat tota l'estona. Val a dir que la tornada del frontal a la basílica manresana ha portat al temple una munió de professionals que han seguit tot el procés, entre els quals Mariluz Morata, una de les dues meitats -l'altra és Carme Masdeu- de l’empresa especialitzada en la restauració i la conservació de teixits Morata-Masdeu, responsable de la restauració del frontal; i Dani Font, coordinador del projecte Cases d'Oliba al bisbat de Vic i coordinador de Catalonia Sacra.

Una obra mestra a nivell internacional

El conegut popularment com frontal florentí o Frontal de la Passió, realitzat al taller a Florència de Geri Lapi, és un brodat extraordinari del segle XIV considerat internacionalment una de les obres mestres del brodat florentí, juntament amb la peça signada per Jacopo di Cambio que es conserva a Florència (actualment a la Galleria dell’Accademia). El fet que ambdós es conservin sencers i estiguin firmats pels seus respectius brodadors els converteix en els dos grans monuments del brodat florentí trescentista.

El frontal va ser un encàrrec del manresà Ramon de Saera, una de les personalitats més importants de la ciutat de l’època, que el va deixar en herència a la Seu. És fet amb fils de seda, d’or i plata daurada sobre un doble llenç de lli de lligament pla de 91 centímetres d’alçada per 333 d’amplada.

La peça ha estat restaurada en el marc del Programa Temps de Gòtic, l’acord de col·laboració establert entre el Departament de Cultura i la Fundació "La Caixa”, amb una aportació de 125.000 euros que ha servit per fer la restauració pròpiament dita i la reinstal·lació a la Seu en una vitrina per exhibir-lo amb les màximes condicions per garantir la seva conservació.

L’acte inaugural d'aquest divendres, a 2/4 de 6 de a tarda, anirà a càrrec de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga; l’alcalde de Manresa, Marc Aloy; el bisbe de Vic, Romà Casanova; el director del Departament de Coordinació Territorial de la Fundació "La Caixa", Josep Ollé, i el rector de la Seu i president del Capítol de Canonges, mossèn Jean Hakolimana.

Subscriu-te per seguir llegint