Regió7

Regió7

Comencen a arribar els vuit vehicles elèctrics per completar la renovació ecològica de la flota de busos urbans

Els nous vehicles se sumaran als set híbrids que ja hi ha actualment en servei a Manresa · En quedaran tres de gasoil a la reserva, però d'aquests ja no en circularà cap

Així són els nous busos elèctrics que s'incorporaran a la flota de Manresa

Així són els nous busos elèctrics que s'incorporaran a la flota de Manresa Àlex Guerrero

Para ver este vídeo regístrate en Regió7 o inicia sesión si ya estás registrado.

Així són els nous busos elèctrics que s'incorporaran a la flota de Manresa Gemma Camps

A les cotxeres de Sagalés, l'empresa que opera el servei de bus urbà de Manresa, situades a l'avinguda dels Dolors, ja hi ha estacionats dos dels vuits autobusos elèctrics que a partir del mes vinent i de manera esglaonada començaran a circular per Manresa. Els altres set que ja circulen són vehicles híbrids que s’han anat incorporant els darrers anys a la flota, i en quedaran tres de gasoil a la reserva. Manresa, per tant, passarà a tenir una flota totalment ecològica.

Els nous autobusos, de la marca Solaris, amb un model que s'anomena Urbino, es carregaran a les mateixes cotxeres, on estan acabant d'enllestir la instal·lació de vuit carregadors. Tindran autonomia per voltar tot el dia i es carregaran una vegada finalitzat el servei. En concret, tindran uns 400 Kwh d'energia embarcada que es carregaran durant la nit.

La segona setmana de desembre, el primer

Els dos que hi ha aparcats a les cotxeres encara no estan matriculats i no hi ha les màquines validadores dels bitllets. Pendents d'això i d'acabar de fer la instal·lació elèctrica a les cotxeres i que els conductors puguin fer una mica de rodatge amb els nous vehicles, la previsió és que la segona setmana de desembre ja hi pugui haver un dels dos busos que doni servei als usuaris i, a partir d'aquí, que s'hi vagin incorporant els altres set progressivament. Ho ha anunciat el regidor d'Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López, en la presentació que s'ha fet dels nous busos aquest dilluns al matí, en la qual ha destacat la millora de la qualitat que representarà la nova flota, no només per als usuaris del servei, també a nivell de confort, sinó també per a la ciutat en general per la reducció de les emissions i del soroll que comportarà el canvi de vehicles. Al seu entendre, són avantatges que compensen amb escreix l'increment de preu energètic, que és un imponderable difícil de controlar, ha reconegut.

López ha destacat que la substitució de vuit vehicles de gasoil per vuit vehicles elèctrics «és un nombre molt important per a la flota del bus a Manresa. Estem parlant de quinze vehicles en circulació i tres en reserva. D'aquests quinze, vuit passen a ser elèctrics i set, amb dos, tres o quatre anys d'antiguitat, es queden amb la condició d'híbrid, per tant, és un gran pas endavant en el que és la reducció d'emissions, a part de la qualitat dels vehicles i d'altres millores de confort». Quant als que quedaran en reserva encara amb gasoil, ha puntualitzat que «són vehicles que en principi no han d'entrar en servei. L'empresa gestiona prou bé els mecanismes de manteniment perquè no sigui necessari, però, si ho fos, perquè d'avaries n'hi ha, per contracte, cal que hi hagi vehicles en reserva».

Els dos primers vehicles van arribar la setmana passada i els següents arribaran amb quantitats d'entre dos i tres per setmana. Paral·lelament, a les cotxeres s'està fent la intervenció per poder carregar els vehicles, «i també estem avançant en tot el que són les millores de les marquesines i de la informació digital que apareixerà en un nombre molt important de parades», ha informat el regidor.

Tot plegat es fa amb una inversió de més de 6 milions d'euros, 2,3 dels quals provinents dels fons Next Generation. «Majoritàriament, se'ls enduen els vehicles, amb un cost de més de 5 milions. Una miqueta més de 600.000 euros correspon a totes les intervencions que s'han de fer a dins de cotxeres relacionades amb l'electrificació, una estació transformadora i vuit punts de càrrega», que encara s'han d'instal·lar. «El tercer paquet són una mica més de 400.000 euros que van destinats a la millora de les parades. Algunes, íntegrament, i moltes d'elles, més d'una vintena, amb la instal·lació de dispositius electrònics d'informació on-line horària de la línia que s'està esperant».

En concret, els números són els següents: la compra de 8 busos, 5.111.040 euros; l’adaptació de les instal·lacions per poder realitzar la recàrrega elèctrica de la flota, amb una estació transformadora i 8 punts de càrrega, 628.832,22 euros, i la millora de l’eficiència i la digitalització del servei, que inclou noves pantalles d’informació a les parades, càmeres de videovigilància per als vehicles i noves marquesines, 401.079,64 euros.

Els 3.774.901,71 euros fins arribar als 6.140.951,86 euros, una vegada descomptats els 2.366.050,15 provinents dels Next Generation, els posarà l'empresa concessionària Sagalés i els recuperarà amb l'explotació del servei.

Pioners en l'obtenció de Next Generation en aquesta línia d'ajudes

El regidor ha posat de relleu que aquest canvis són fruit «d'un procés de renovació de flota per contracte que vam prendre la decisió que havíem d'entomar. Vam apostar per l'electrificació. Ens vam anticipar al que havia de venir i va venir, que era tota la possibilitat d'acollir-nos a les línies d'ajuda europees per la transició energètica i aquí és on hem obtingut de manera molt avançada -hem estat pioners en aquest posicionament- recursos econòmics per poder finançar tota l'operació». Ha agraït l'acompanyament de Sagalés en l'aposta per l'electrificació de la flota, que ha inclòs diferents proves amb marques de vehicles diferents, de la qual n'ha sortit la tria del model Urbino.

Pedro Muntaner, de Sagalés, ha explicat l'obra a les cotxeres, on ja hi ha, encara embalats, excepte un, «els vuit carregadors que serviran per alimentar les bateries del vehicles. Aniran a diferents posicions de la cotxera, on hem hagut d'adaptar la instal·lació elèctrica amb un transformador per canviar la corrent que li arriba des del carrer a una tensió per poder alimentar els carregadors». També hi falta la instal·lació d'un quadre elèctric.

Dues llargades diferents

Dels vuit busos elèctrics n'hi haurà sis de 12 metres d'amplada i 2,55 d'amplada, i dos de 9,27 metres d'amplada per 2.45 d'amplada. Els dos darrers són els que faran el servei pels carrers amb més dificultat de pas. El director tècnic i de manteniment de Sagalés ha explicat algunes característiques del vehicle. «S'ha eliminat les mampares per tenir més sensació d'amplitud. S'han col·locat barres d'acer inoxidable perquè sigui més higiènic. Hi ha càmeres a les cantonades de darrere que vigilen si hi ha vianants a la banda dreta i a l'esquerra quan cal girar i avisen al conductor amb una llum vermella si hi ha algú». Una altra millora és als retrovisors. Han desaparegut els grans retrovisors exteriors i els relleven dues càmeres que permeten veure en una pantalla el que necessita el conductor per maniobrar; també quan es faci fosc perquè el monitor té llum. La rampa perquè puguin pujar les persones que van amb cadira de rodes o amb cotxet o carro de la compra també s'ha millorat de manera ostensible: és més gran i pràcticament queda plana damunt la vorera, tal com ha recalcat Francisco Ledesma, director d'explotació de Manresa Bus. Les bateries del bus ocupen la part on hi havia el motor i també n'hi ha al sostre. Està climatitzat i el conductor té la seva pròpia climatització. Alguns dels timbres per demanar la parada s'han col·locat més avall pensant en les persones grans i hi ha carregadors de bateria per al mòbil.

«Estan pensats per cobrir les línies de primera hora fins a última hora»

Mur ha explicat que el que hi haurà a Manresa és un «dels models més estesos per tota Europa. Els tenen a Barcelona i a tot arreu perquè, dels fabricants de vehicles elèctrics, actualment, [Solaris] són dels principals i tenen un historial de fa vint anys; no són d'ara. Ja fabricaven tramvies en el eu moment, per tant, el tema de la tracció elèctrica el tenen molt experimentat». Solaris va guanyar el concurs públic que es va convocar. Quant a l'autonomia dels vehicles, Mur ha comentat que «l'autonomia en els vehicles elèctrics tothom diu que depèn de quatre o cinc factors. Des de la forma de conduir del xofer, fins a l'orografia, a la climatologia i a la càrrega. Ningú no s'atreveix a dir mai una xifra concreta, que aguanta tants quilòmetres. No. Han de cobrir el servei, que és el que es va demanar al concurs: que cobreixin el servei». Jacint Seriols, cap de Servei de gestió de Serveis Urbans, ha concretat que «estan pensats per cobrir les línies de primera hora fins a última hora sense haver de carregar al migdia o quan sigui».

López ha volgut destacar que les portes, les butaques i d'altres components són d'empreses del país.

BusManresa és el servei urbà de transport regular de la ciutat de Manresa. Operat per Sagalés, BusManresa compta amb un total de 8 línies urbanes.

L’autobús urbà de Manresa, en els dies feiners, consta de sis línies. Cinc d’aquestes línies connecten les zones més perifèriques de la ciutat amb el centre i la sisena línia, anomenada perimetral, realitza el recorregut que enllaça l’estació de RENFE, l’estació d’autobusos, l’hospital Sant Joan de Déu i el mercat de la Sagrada Família. Els diumenges i els dies festius, dues línies més realitzen un llarg recorregut que serveix per connectar una àmplia part de Manresa amb el centre de la ciutat.

Compartir l'article

stats