Mones de mantega, fruita, ou filat, nata, trufa, gema... i figures de xocolata de formes i mides molt diverses. Els pastissers afronten la campanya de Pasqua «amb optimisme» i «amb bones previsions de vendes», segons el president del Gremi de Pastissers de la província de Barcelona, Elies Miró, de la pastisseria Miró de Castellterçol.

La previsió d'enguany és, com l'any passat, vendre al voltant de 700.000 mones artesanes a tot Catalunya. «És una bona xifra. Les expectatives són bones perquè la tradició que els padrins regalin la mona als fillols continua ben viva», remarca Miró. L'essència es manté tot i que les mones s'han anat adaptant als nous temps. Cada vegada hi ha més assortiment de gustos i pren força la tendència de regalar com a mona figures artesanals de xocolata. Els aparadors de les pastisseries ja en llueixen i s'hi poden veure peces artístiques de tota mena. Els principals protagonistes d'enguany seran, segons Miró, figures de Disney, de la Pepa Pig, del Mic, les Gorjuss, la Patrulla Canina o el Barça, entre d'altres.

«Regalar una peça artística de xocolata té l'avantatge que es guarda uns dies i permet comprar-la abans del Dilluns de Pasqua. És còmode per als que aprofiten la Setmana Santa per fer vacances», diu Elies Miró. A més, afegeix, «ha refrescat i que no faci calor també és positiu per a la xocolata».

Respecte dels preus, la mona ha de ser una tradició accessible per a totes les butxaques. «Hi ha un assortiment de preus i mides perquè tothom pugui comprar la mona. És una de les claus perquè la tradició perduri», apunta Miró. Es calcula que una família de quatre membres es pot gastar des de 20 a 30 euros per una mona amb ou a sobre fins a 100 euros si és una peça de xocolata «complexa».