L

es dades mostren que a la comarca del Berguedà s'han mantingut les xifres d'ocupació turística durant la darrera campanya d'estiu. Tenint en compte la situació econòmica general i el fet que a les comarques més d'interior els sol tocar més el rebre que no pas a les que es troben en la dinàmica industrial i comercial de Barcelona, tenint en compte això, no és una mala notícia. Tampoc no ho és una certa recessió que els hotelers diuen que han trobat en la despesa dels turistes. Però sense ser males notícies, també val a dir que el desenvolupament turístic de la comarca no ha arribat, ni de bon tros, al límit. Des d'aquest punt de vista, doncs, allò que pertoca és esperar que hi hagi millores en l'ocupació, en la demanda, i que hi hagi també una millora en l'oferta. L'una i l'altra són els signes inequívocs de progrés per a una comarca que n'està necessitada. El resum de resultats, més enllà d'aportar xifres més o menys vàlides per omplir les estadístiques de la comarca o del país, també ha de servir per analitzar les deficiències i les virtuts de la comarca. En aquest sentit, el Berguedà té uns valors inqüestionables, des de la bellesa natural de molts paratges, fins a espais únics com el Pedraforca i la serra del Cadí, festes entre les festes com la Patum, i llocs d'interès com Queralt, Fumanya i el tren de la Pobla. No descobrirem ara el Berguedà, però la comarca necessita tenir més consciència de la importància de vendre's com a destinació turística, de disposar d'una oferta variada de serveis complementaris, de fer-ne una bona senyalització i difusió... Els resultats del Berguedà són bons, però l'ambició del sector turístic i de la comarca, els hauria de fer veure com a insuficients, perquè les possibilitats de créixer posen els límits molt més enllà.