E

n els darrers vuit anys, des del 2002, les xifres de víctimes mortals en accident de trànsit entre Manresa i Abrera és el doble que el d'altres trams de l'entorn de Manresa, tant a l'eix del Llobregat cap al nord, com a l'eix transversal. Per què? Quan les administracions parlen de les causes de la sinistralitat a la carretera fan referència sovint a la ingestió de begudes alcohòliques, o bé al consum de drogues, o a la conducció pendent d'aparells de telefonia mòbil o a un excés de velocitat. És més que probable que analitzades una per una les col·lisions que hi ha hagut en aquestes carreteres es pugui arribar a la conclusió que darrere de cada accident hi ha una d'aquestes raons, però tot i això, no s'explicaria el perquè de la diferència. Quan a part d'intentar reduir el nombre d'accidents també es persegueix l'objectiu de fer una nova carretera (o de transformar-ne una d'existent), aleshores, els tècnics posen sobre la taula més causes per millorar la seguretat: la més clara és la transformació d'una carretera de dos carrils en una autovia. Si els cotxes circulen tots en el mateix sentit de la marxa les possibilitats d'accident es redueixen de manera dràstica. Ho saben els veïns de Sallent, Balsareny, Navàs, Puig-reig (lamentablement avui aquesta població està de dol per la mort d'una jove parella en un accident de moto a Lió), Gironella i Berga, que han plorat sovint les seves víctimes, amb molta més freqüència quan la carretera no estava desdoblada. Els tècnics, a l'hora de valorar la necessitat d'un canvi de carretera, també valoraran les millores en el traçat, la reducció dels punts d'accés i de sortida, que són indrets de risc, i la millora de la capacitat per poder engolir un gran nombre de vehicles que hi circulen diàriament. Quan s'analitza el tram sud de l'eix del Llobregat (Manresa-Abrera) s'ha de veure que no haver-lo desdoblat és injustificable i vergonyós.