L

a CUP de Manresa va fer un gest plausible en comunicar als electors el cost de la seva campanya, que va quantificar en 12.700 euros. El repte que va llançar en demanar als seus rivals que facin el mateix només ha estat respost fins ara per la nova plataforma MoVeM, originada en les associacions de veïns, que ha exposat un pressupost encara més modest, de 8.100 euros. Són dos pressupostos realment econòmics. En el primer cas, a més, cal afegir que la de la CUP és una campanya que té la complexitat afegida que no consisteix en un únic cartell. En el cas de MoVeM, la factura és tan minsa que no se li pot exigir pas més contenció de la despesa. El valor d'aquests gestos ha de ser agafat en el seu punt just. D'una banda, cal puntualitzar que ni aquestes dades han estat ratificades per una auditoria ni signifiquen que els seus responsables hagin de ser més honestos, més demòcrates o, encara menys, millors governants. Es tracta, certament, d'una acció més de campanya electoral de dos grups que poden presumir de gastar poc perquè no aspiren a guanyar les eleccions. Però, d'una altra banda, cal admetre que el fet que aquests dos grups es vulguin presentar davant dels ciutadans amb l'estat de comptes és revelador d'una actitud que sovint trobem a faltar. Certament, no és el mateix quantificar el cost d'una campanya estrictament local com la de MoVeM, o altament local, com la de la CUP, que fer-ho amb una campanya que participa de recursos i infraestructures que depenen de Barcelona, com és el cas dels partits nacionals. Però, amb tots els matisos que es vulgui, divulgar els pressupostos seria un esforç de transparència plausible que els ciutadans agrairien. En els temps que corren, tot el que faci la política més pròxima a la gent i allunyi les sospites de malbaratament serà molt benvingut.