L

a Fira de Maig 2014 de Berga ha marcat un punt d'inflexió en la trajectòria d'aquest històric certamen els orígens dels qual es remunten al segle XIV. Una mostra multisectorial com la berguedana és un aparador del bo i millor de cada casa. És feina dels organitzadors trobar la manera de fer-lo atractiu i lluït. Justament una de les dificultats amb què topen impulsors de certàmens com el de Berga és trobar-hi nous al·licients per captar o mantenir l'interès del públic. Enguany la capital de la Patum ha apostat fort per renovar una de les mostres de referència de la Catalunya Central. Ha introduït canvis d'ubicacions d'expositors que segons les primeres valoracions han tingut una bona acollida, encara que ja se sap que mai no es fa tot al gust de tothom. S'han agrupat per àrees temàtiques diferents sectors, fet que ha contribuït a endreçar l'oferta. S'ha celebrat la Festa de l'Esport, que l'any passat es va estrenar a la Sailfish amb resultats discrets però que ara, al mig del certamen, s'ha omplert de visitants. Els canvis han servit per veure una fira renovada, endreçada i un recinte firal esponjat. A banda s'han ofert nous serveis com el Wi-Fi gratuït als expositors, que l'any que ve es vol fer extensiu al públic en general. Renovar la mostra ha estat un repte en el qual Berga no ha estalviat esforços d'ençà de la democràcia. Només s'aprèn equivocant-se i l'hemeroteca recull clatellades sonores com la de l'any 1989 amb el boicot del sector de l'automoció, que no va participar-hi en desacord amb els elevats preus dels estands. La fira també avança amb debats com el de quina durada ha de tenir -s'ha fet d'un, dos i fins a tres dies- i si cal disposar o no d'un recinte firal cobert. La crisi ha obligat a retallar actes com el sopar de l'expositor però també a esmolar l'enginy per dinamitzar-la. Els darrers anys l'aposta ha estat crear un eix temàtic i avançar en la seva professionalització per fer-la més atractiva i moderna. Pel que s'ha pogut veure aquest any, s'està caminant en la bona direcció.