31 de juliol de 2019
31.07.2019

En resum: a pagar

30.07.2019 | 23:30

Al segle XIX el ministeri espanyol de Fomento va fer plans per estendre el ferrocarril. Va dividir les línies en dues categories: les que podien funcionar soles, perquè travessaven comarques riques i poblades, i les que no, perquè servien terres buides i empobrides. A les primeres els va dir: espavileu-vos a finançar les obres amb els bitllets dels viatgers. A les segones els va donar grans subvencions, gràcies a les quals els usuaris pagaven el quilòmetre a preus molt menors. No cal dir a quina categoria van anar a parar les línies catalanes, sorgides de la iniciativa emprenedora privada. El mateix trajecte, a Catalunya, costava molts més diners que a la Meseta. La diferència la pagava l'Estat amb uns impostos que també sabem d'on sortien i encara surten.


Al segle XX es van deixar de subtileses. Mentre a Catalunya la iniciativa privada construïa autopistes de peatge indispensables, a la resta el ministeri construïa autovies gratuïtes per les quals no passava ningú, amb els impostos de ja sabem qui. I quan, finalment, es van fer autovies a Catalunya, va resultar que s'encallaven justament allà on haurien competit amb les vies de peatge. L'A-2 entre Cervera i Igualada, que perjudicava el negoci de l'AP-2 de Barcelona a Lleida, va estar empantanegada durant dècades. El desdoblament de l'N-II entre Barcelona i França va a pas de tortuga coixa en benefici dels peatges que ha anat cobrant l'AP-7. Podríem afegir-hi molts més exemples. Quina poderosa força impulsa les decisions polítiques?


Manresa volia una autopista, i Jordi Pujol va respondre: no me la demanin a mi, demanin-la a les caixes d'estalvis. Al final la va fer la gran constructora espanyola Ferrovial, i el resultat va ser extraordinari quant a les tarifes del peatge. Caríssimes. De manera que els bagencs vam continuar utilitzant la car-retera d'Abrera, fins a col·lapsar-la. Llavors es va pensar un projecte de desdoblament que no faria la competència a l'autopista i, ves per on, en tants anys com fa que se'n parla, no hi ha hagut manera que avancés. Per consolar-nos, ofereixen descomptes parcials a la via de peatge.


I ara ve el secretari general d'Infraestructures del Govern català, Isidre Gavín, i diu que ens oblidem del desdoblament. Que un any d'aquests faran no se què amb una vinyeta i passarem tots de franc per l'autopista. I jo que m'ho crec. En tot cas, s'agraeix la sinceritat de certificar la defunció.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Club Subscriptor Regió7

Avantatges i ofertes

Consulta les promocions exclusives vigents per als subscriptors de Regió7. 

 
Quiosc Regió7

Consulta l'exemplar d'avui

Al quiosc del diari pots llegir en format digital l'edició publicada en paper. 

 
L'últim El més llegit