La psicòloga i escriptora María Jesús Álava, experta en racionalització d'horaris, va advertir aquells que demanen treballar més hores per menys salari -en referència a allò afirmat aquesta mateixa setmana pel president de la CEOE, Gerardo Díaz Ferrán- que "no tenen ni idea del que estan dient". Així de contundent es va mostrar Álava durant la seva intervenció en la conferència inaugural del V Congrés Nacional per a la Racionalització d'Horaris Espanyols, que es va celebrar aquesta setmana a Valladolid, un fòrum en el qual va recordar que la conciliació laboral no consisteix a treballar més, sinó millor, "que és molt diferent".

Després de reconèixer que Espanya té els horaris laborals "més irracionals" del món occidental, a més de ser el país on es treballen més hores per menor salari i amb una menor productivitat, la psicòloga va advocar per optimitzar els equips humans i les tasques de cada empresa des del convenciment que el canvi és "increïble" si s'elegeix la persona idònia per a cada lloc.

María Jesús Álava, autora de diverses publicacions com La inutilidad del sufrimientoTrabajar sin sufrir, va assegurar que la seva experiència laboral ha demostrat que quan s'aconsegueixen racionalitzar els processos productius es pot reduir el temps presencial en un 20%, "almenys en els projectes menys agressius". Segons va asseverar, quan les persones se senten bé i tenen condicions laborals racionals treballen millor i són més productives.

Entre els errors de les rutines laborals, Álava va destacar la indefinició de funcions o la descompensació en les càrregues de treball, amb persones que dediquen el 120% dels seus esforços mentre que hi ha companys que només tenen una càrrega de treball del 20%. Altres dels problemes que porten a la improductivitat assenyalats per la psicòloga són la inadequació de les persones als seus llocs, la infrautilització dels sistemes o les reunions poc operatives, a més d'alguns climes laborals viciats o la resistència d'alguns treballadors al canvi.

Segons el seu parer, optimitzar les tasques laborals afavoreix l'aplicació de polítiques de conciliació, milloren la gestió de l'empresa, ajuden a fidelitzar les plantilles i milloren el clima laboral. La psicòloga va fer especial èmfasi en la necessitat de començar aquests canvis pels equips directius, des del convenciment que és molt difícil ser cap perquè "ningú neix ensenyat". El seu consell per a ells és aconseguir un equilibri entre la generositat d'un líder i la imparcialitat d'un jutge.

Álava va explicar també que les condicions laborals influeixen en les persones més del que es pensen, una afirmació que va basar en un estudi segons el qual gairebé el 60% dels problemes de desorientació vital es deuen a dificultats en el lloc de treball.

Aquest informe conclou també que el 45% dels casos d'ansietat dels homes i el 32% de les dones tenen el seu origen fonamental a la feina, amb percentatges similars en el cas de les depressions.

La psicòloga va assegurar també que un de cada quatre casos de problemes a la parella analitzats estan originats per dificultats relacionades amb la feina, com la relació amb els caps, els companys o els clients, i va advertir que el 94% dels casos de nens i adolescents amb problemes de conducta es deuen al poc temps que els dediquen els seus pares, amb ?menys de dues hores diàries de mitjana. "Aquest poc temps influeix en els fills i en com se sentiran en el futur", va puntualitzar.

"La feina ens influeix i ens condiciona més que no pensem", va asseverar la psicòloga, qui va reconèixer, no obstant això, que moltes de les persones amb problemes d'ansietat, depressió o desordre vital no els relacionen directament amb la feina perquè pensen que no hi ha res a fer.

María Jesús Álava va insistir en la necessitat d'intentar ser feliços a la feina, ja que, segons va precisar, dues terceres parts de les hores de vigília es dediquen a complir amb l'activitat professional o als desplaçaments relacionats amb la mateixa.

"La conciliació no és un luxe, és una necessitat", va defensar la psicòloga, que va advertir en qualsevol cas que hi ha empreses que ofereixen un caramel "i al final ens quedem sense res".

Els assistents al congrès sobre la racionalització d'horaris van concloure que les empreses que practiquen polítiques de conciliació milloren en reputació, imatge corporativa, atracció de talent, compromís dels treballadors, major implicació dels empleats i en clima laboral. Les polítiques de racionalització d'horaris condueixen a la conciliació, possibiliten major productivitat, milloren la competitivitat i el benestar personal, consideren.

Els assistents a la trobada van considerar, a més, que les empreses rendibles han de ser conciliadores perquè aquestes mesures comporten retenció del talent i comptar amb bons treballadors satisfets a través d'un salari emocional, amb actuacions de conciliació, no només amb el salari econòmic.