El president de la Cambra de Contractistes d'Obres de Catalu-nya (CCOC), Joaquim Llansó, creu que el 2017 serà un any «dolent» respecte a la licitació de l'obra pública a Catalunya, encara que espera un «cert repunt» de la licitació municipal, per les eleccions del 2019, i de l'obra privada.

El 2017 serà un any de «transició» per al sector en què hi haurà una lleugera recuperació de l'edificació privada i un repunt en la licitació municipal perquè la majoria dels ajuntaments estan en dèficit zero o amb superàvit. A això cal afegir que el 2019 serà un any electoral, amb la qual cosa s'espera que al final d'aquest any es licitin obres perquè pugui «tallar-se la cinta» abans de les eleccions. Llansó va presentar ahir un informe sobre el sector de la construcció a Catalunya i va qualificar el 2016 com un any «dolent», en què es van licitar 1.130,5 milions d'euros entre les tres administracions, amb un caiguda del 2%. L'Administració de l'Estat va presentar una caiguda de la licitació de l'11%, la Generalitat, del 5%, mentre que les licitacions de les administracions locals van augmentar el 6%.

Llansó va lamentar que els últims sis anys la licitació d'obra pública a Catalunya es mou al voltant dels 1.000 milions d'euros, el 20% de la que era el 2008.

Segons dades de la CCOC, la crisi del sector ha provocat la destrucció de 250.000 llocs de treball directes des del 2007, la desaparició del 54% de les empreses i la caiguda de la licitació d'obra pública el 86% entre 2008 i 2016.

Per això, ha insistit a reclamar que la licitació d'obra pública sigui regular, estable i sostinguda en el temps i estigui indexada a un percentatge del PIB, entorn del 2,2%, cosa que suposaria una inversió d'uns 5.000 milions l'any a Catalunya. Segons Llansó, la inversió pública en l'eurozona durant el 2016 va ser del 2,6% del PIB, mentre que a Espanya va arribar al 2,1% i, a Catalunya, encara que no hi ha dades oficials, és bastant inferior.

Va criticar que a Espanya i Catalunya el 52% del descens del dèficit públic l'ha suportat la construcció, i va assegurar també que el sector de la construcció veu amb preocupació com aquesta falta d'inversió s'està estenent al manteniment de les infraestructures, ja que el dèficit acumulat a la xarxa estatal de carreteres arriba als 6.500 milions.