Els llançaments del nou Ibiza i de l'Arona de Seat han suposat una inversió per a la marca de 900 milions d'euros, la xifra més alta que la firma ha destinat a nous models i que demostra el seu compromís amb Catalunya, ha destacat aquest dimecres el president de la companyia, Luca de Meo.

De Meo ha subratllat l'aposta de Seat pel desenvolupament econòmic de Catalunya i Espanya durant la primera visita que el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, realitza a les instal·lacions de l'automobilística a Martorell, coincidint amb l'inici de la producció en sèrie del nou Ibiza.

"Som més que una fàbrica", ha reivindicat De Meo davant Puigdemont, després de destacar que Martorell és pionera a posar en marxa les tecnologies més avançades com la realitat augmentada o l'anomenada indústria 4.0 i recordar que Seat representa el 4% del PIB català i el 10% de les exportacions de Catalunya.

Per emfatitzar aquest compromís, De Meo ha afirmat que la firma ha destinat 900 milions d'euros al desenvolupament de la cinquena generació de l'Ibiza, que estarà en els concessionaris d'Espanya al juny, i a l'Arona, el SUV (tot terreny urbà) de petites dimensions, que es llançarà probablement després de l'estiu.

Aquests 900 milions són 100 milions més que els que la marca, que pertany al grup Volkswagen, va invertir el 2012 per desenvolupar el Leon, un dels principals pilars de les vendes de Seat, i formen part de la inversió global de 3.300 milions anunciada al setembre del 2015 pel grup Volkswagen a Espanya (al qual pertany) per al període 2015-2019.

"Aquesta inversió demostra el nostre compromís amb el desenvolupament econòmic del país i ratifica el nostre lideratge com el primer inversor industrial en R+D. Seat desenvolupa un paper clau des del punt de vista inversor, tecnològic, industrial i laboral, així com per a la generació de riquesa i benestar", ha dit De Meo.

De la seva banda, Puigdemont ha felicitat Seat per la seva positiva evolució econòmica i li ha agraït el seu compromís amb el sector industrial català i el paper desenvolupat per atreure la inversió del grup Volkswagen. "Sempre que faci falta, el Govern estarà al vostre costat", ha dit.

"Hi ha una Catalunya Seat", ha assegurat el president català per subratllar la connexió de la marca amb el territori durant la història recent, després de fer un paral·lelisme entre la fàbrica i el Futbol Club Barcelona, ja que tots dos asseguren ser més que una fàbrica i més que un club, cosa que ha provocat somriures, ja que De Meo és un fervent seguidor del Juventus, que avui s'enfronta amb el Barça a la Champions.

El nou Ibiza, desenvolupat íntegrament a Barcelona, es produeix a la línia 1 de Martorell, la mateixa en la qual es fabricarà l'Arona, i conviurà durant uns mesos amb la quarta generació del model, que té comandes per atendre, sobretot, internacionals.

En les pròximes setmanes, la línia 1 passarà dels dos torns de treball actuals a tres per donar sortida a la nova demanda d'aquests vehicles; mentre que la línia 2, que acobla el León, perdrà un torn i passarà a dos.

Fonts de la companyia han assegurat que el reforç de la línia 1 no suposarà noves contractacions, ja que els empleats (entre 600 i 800) s'incorporaran des de la línia 2 després d'efectuar la formació adequada.

Luca de Meo ha assegurat que la indústria auxiliar sortirà beneficiada de la concentració de la producció en la mateixa plataforma de fabricació (MQB AO) de diferents tipus de carrosseria, com serà el nou Ibiza, l'Arona i l'Audi A1, "ja que incrementarà el volum de compres als proveïdors nacionals".

Puigdemont, que ha provat per uns minuts el nou Ibiza, ha visitat el Centre de Disseny i el Taller 10 de muntatge, on es fabrica el nou Ibiza i on Seat implementa les noves innovacions en matèria d'indústria 4.0 com les ulleres intel·ligents, el vestit per a operaris "exosquelet" o els robots autònoms.

El president ha fet la visita acompanyat pel conseller d'Empresa, Jordi Baiget, els alcaldes de Martorell, Abrera i Sant Esteve Sesrovires, i la coordinadora interdepartamental de la Generalitat, Elsa Artadi.

Seat compta amb més de 14.500 treballadors en els seus tres centres de producció: Barcelona, el Prat de Llobregat i Martorell, on hi ha la fàbrica.