L'activitat del Centre de Desenvolupament Empresarial (CEDEM), l'equipament de l'Ajuntament de Manresa que agrupa els diferents serveis de promoció econòmica i desenvolupament empresarial de titularitat municipal, va créixer notablement l'any passat, en què es van atendre un total de 1.315 persones, 23 més que el 2016, l'1,7%. Destaca l'increment en la xifra d'empreses creades amb el suport del centre, en passar de 52 el 2016 a 77 el 2017. La puja també ha estat significativa en el nombre de llocs de treball creats: de 66 el 2016 a 101 el 2017.

El nombre de nous emprenedors assessorats el 2017 al CEDEM ha estat de 247, dels quals el 51% són dones i el 49% són homes, cosa que marca un canvi de tendència respecte anys anteriors, amb més presència femenina entre els que opten per emprendre.

Pel que fa al perfil, el 65% dels nous emprenedors tenen entre 31 i 50 anys, i concretament la franja on es concentren més persones usuàries és entre 31 i 40 anys (39%). Segons el Cedem, per nivell d'estudis es constata que la majoria són persones amb formació: el grup majoritari és el dels emprenedors amb nivell de Estudis universitaris (41 %) seguit del grup amb estudis secundaris superiors amb el 38%. Els que tenen estudis primaris i secundaris representen el 19 % i el 2% restant no tenen estudis. Destaca que hi ha hagut un increment respecte al 2016 en la xifra d'emprenedors/es amb nivell d'estudis universitaris.

Pel que fa a la situació laboral, molts dels que fan l'opció d'emprendre no estan a l'atur, sinó que ja són treballadors en actiu; aquest grup representa el 53 % , mentre que els que estan a l'atur són el 45%, i els que estan estudiant representen el 2% restant. Per lloc de residència, el 55% són de Manresa, el 37% de la resta del Bages, el 7% d'altres comarques i l'1% d'altres indrets de l'estat. Amb aquests emprenedors s'han fet 366 entrevistes, i la major part de les consultes han estat sobre tramitació per la creació d'empreses (57%), estudi de la viabilitat del projecte (14%), finançament (12%), fiscalitat (8%), ajuts i subvencions (6%) i aspectes laborals (5%). Els usuaris assessorats han creat 77 empreses.

D'altra banda, al llarg del 2017 s'ha iniciat l'acompanyament de 45 plans d'empresa, dels quals 31 ja han finalitzat i és previst que puguin desembocar en la creació de noves empreses. També s'han fet 61 sessions inicials per emprendre, a les quals han participat 194 emprenedors/es, i en el capítol d'empreses ja creades i en fase de consolidació, s'han resolt 148 consultes, de 81 empreses diferents. El CEDEM ha fet el 2017 22 cursos (154 hores de formació), en què han participat 319 alumnes. D'altra banda, a les instal·lacions del palau firal hi ha viver d'empreses i espai coworking. Concretament hi ha 6 dels 8 mòduls disponibles del viver d'empreses ocupats, i 3 dels 4 mòduls de coworking.

En el capítol de formació, el 2017 se'n va fer d'adreçada específicament a dones, amb el títol de «Dones amb idees», que va permetre que 12 emprenedores rebessin 24 hores de formació en base a estratègia, pla de màrqueting i acció comercial i finances bàsiques, a més a més, d'algunes sessions de coaching personalitzades amb un Personal Coaching.

Accions de sensibilització

També han tingut continuïtat accions com el programa Idees Joves, de foment de la cultura emprenedora entre els joves de cicles formatius i batxillerat, en què han participat 8 centres educatius i 500 alumnes, s'han realitzat 14 tallers i s'han presentat 129 projectes al concurs. D'altra banda, al programa U-Emprèn, de foment de la cultura emprenedora entre universitaris de Manresa, han participat la FUB, la UPC i la UOC, amb 5 projectes tècnics i 5 projectes presentats al concurs.

En el marc del programa Reempresa, que vol posar en contacte persones que volen cedir el seu negoci amb emprenedors, el 2017 hi ha hagut 6 casos d'èxit (compra-venda realitzada), 35 nous projectes cedents i 56 nous reemprenedors. També s'ha tirat endavant una nova edició dels microcrèdits: se n'han concedit 7 per un valor de 35.000 euros.

En el capítol de novetats va destacar la creació del programa d'acceleració d'empreses Accelera, i el tret de sortida a CEDEM+, que ofereix un acompanyament especialitzat a emprenedorss i empreses emergents de menys de 5 anys fonamentades en una proposta de valor diferencial, amb potencial de creixement i de creació de nous llocs de treball.

El CEDEM també va portar a terme durant l'any passat el Programa Mentoring.