Què sent un atleta en el moment de disputar la seva prova? La resposta només la pot donar ell mateix, però una empresa catalana s´està mostrant com a pionera en la voluntat de fer arribar al gran públic almenys el seu punt de vista. I un atleta del Club Atlètic Igualada hi col·labora de manera molt activa.

El medionenc Edu Viles, especialista en 100 metres i recordista estatal de 4x100, juntament amb l´aragonès Alberto Gavaldá, subcampió mundial juvenil de 200 metres, estan prestant-se a la firma catalana FirstV1sion per provar una camiseta amb càmera incorporada que permet la recepció en directe de les imatges de la competició des del punt de vista de l´esportista. Aquesta experiència ja s´ha dut a terme en competicions oficials. Els aficionats poden recordar alguns partits de l´Eurolliga de bàsquet en què se l´han posada àrbitres i fins i tot alguns jugadors. El projecte es troba ara en fase de polir defectes i d´expansió al màxim d´esports possible.

Sense molèsties

La principal diferenciació del nou giny respecte de les càmeres subjectives que porten els pilots de motos o de cotxes al casc és que aquestes han de pesar menys per no interferir en la pràctica de l´esport. Segons el mateix Edu Viles, «aquest sistema no suposa cap handicap per competir». Això sí, en les proves que s´han fet fins ara damunt de la pista de tartà s´han descobert problemes que s´han de corregir, com ara la pèrdua de senyal en un espai tan ampli com és una pista d´atletisme.

El velocista del CA Igualada, que s´entrena habitualment al Centre d´Alt Rendiment de Sant Cugat, ha estat contactat pels responsables de Firs1Vision per fer aquesta prova, pionera al món, pel contacte que hi va fer el seu germà i persona que porta la part de premsa de l´atleta, Xavi Viles. Segons explica, «es tracta d´una empresa creada per dos nois, un de Barcelona i un de Granada, que van presentar aquest projecte en un concurs d´emprenedors del gegant informàtic Intel. Gràcies a ell, s´hi va interessar Telefónica, que ha passat a ser el màxim accionista de l´empresa i l´ha inclòs en el programa accelerador de projectes Wayra, situat al parc del Fòrum» de la capital catalana.

Padrins d´honor

Gràcies als contactes establerts, l´empresa va poder comptar amb estrelles del món de l´esport com Andrés Iniesta i l´exjugador del Bàsquet Manresa Serge Ibaka per provar el producte. El futbol i el bàsquet, com a esports de masses que són, apareixen com a objectius per implantar l´invent en els propers anys.

De fet, l´empresa ja ha arribat a un acord per provar-lo amb el Còrdova CF, equip que la temporada passada va disputar la lliga BBVA. Els mitjans de comunicació, però, se´n van fer ressò, sobretot, per la seva introducció en el partit de l´Eurolliga que van disputar el Reial Madrid i el Zalgiris Kaunas. Dos dels jugadors de l´equip lituà, Edgaras Ulanovas i Robertas Javtokas, es van prestar a portar-lo i van oferir imatges fins ara inèdites d´un partit.

Xavi Viles explica que «la prova els va anar tan bé que l´empresa patrocinadora de l´Eurolliga, Turkish Airlines, va pagar perquè el seu logotip sortís a les imatges. Si això succeeix en el bàsquet, en esports minoritaris pot servir com a font de finançament».

Traves burocràtiques

En el procés de venda del producte, que és simultani al del seu perfeccionament, s´estan trobant amb traves normatives de federacions, «com ara les de futbol, que no en vol ni sentir a parlar. Per tant, s´estan dedicant més a vendre-ho a organitzacions privades. Amb l´Eurolliga no va haver-hi problema per canviar la normativa i adaptar-ho».

Viles explica que «van plantejar de provar-ho als campionats d´Espanya d´atletisme que es faran aquest mes a Castelló, però sense resultat. És una llàstima, perquè oferiria imatges noves i cridaria l´atenció mediàtica».

L´objectiu a llarg termini és que pugui aplicar-se a tots els esports. Xavi Viles pensa en «com seria veure un combat de taekwondo del campió olímpic Joel González des d´un punt de vista subjectiu, com si rebessis tu les puntades?». És el futur que ja arriba.