E

l conseller Josep Rull ha vist que la mesura que s'havia anunciat com a gran descompte per als usuaris de l'autopista, a l'hora de la veritat, tenia una incidència sobre el trànsit entre moderada i pràcticament nul·la. La mesura no serveix tal com està planificada, perquè beneficia massa pocs conductors. Tal com està plantejada ara té sentit, per a les poblacions més al sud de la comarca del Bages, però la mobilitat entre aquestes poblacions i el centre més proper de congestió i de producció econòmica, Manresa, no té prou relleu. Vaja, que les xifres indiquen que el traspàs de trànsit de la C-55 a la C-16 (autopista) ha quedat en una xifra al voltant dels 2.000 vehicles d'intensitat mitjana diària, o el que és el mateix, que la reducció, segons les últimes xifres de la Generalitat, es concreta a passar de 29.000 vehicles de mitjana diària a 27.000. I aquest descens és insuficient per aconseguir que la C-55 perdi trànsit de manera notable, que és l'objectiu que es busca, ja que la duresa en les mesures de seguretat incideixen a tenir una carretera encara més col·lapsada. Si amb 2.000 vehicles de reducció (que se suposa que és un traspàs real de trànsit perquè la xifra coincideix amb l'increment de trànsit a la C-16) no n'hi ha prou, aleshores cal canviar les mesures o replantejar-se d'una vegada que el que cal en aquest tram de carretera és fer un desdoblament. Aquesta, però, no és l'alternativa que el Govern té sobre la taula, que està disposat a cremar totes les naus per fer avançar la seva idea.

Què suposa aquest anunci de generalització dels descomptes? A l'hora de la veritat, facilitar que es beneficiïn de la mesura, també, els vehicles que fan recorreguts més llargs. Per exemple, tot el trànsit que ara entra pel troncal de la C-16 des de la zona de Sallent (vinguin per aquesta mateixa carretera o des de l'eix Transversal) ara també podrà tenir un pas gratuït pel Bages si paga amb Teletac, si surt a Castellbell/Sant Vicenç i si passa en dies feiners per la zona entre les 7 i 2/4 d'11 del matí o bé entre les 5 de la tarda i les 9 de la nit. I, si en les mateixes passa pel troncal, el descompte serà del 50% sobre l'actual preu en aquests dies. La mesura no serà d'aplicació ni els caps de setmana ni els festius. I què s'hi guanyarà? La Generalitat espera que un traspàs suficient de vehicles per descongestionar la C-55. La decisió de la Generalitat, a Autema li hauria de suposar poc sobre el paper, perquè l'empresa seguiria cobrant els peatges al 100%, ja que els descomptes es facturen directament a la Generalitat. Amb tot, el sistema i el model no és del seu grat i la concessionària ja té recorregut el primer descompte per hores. Els alcaldes i polítics de la zona valoren la mesura, però adverteixen que la lluita és per la gratuïtat total.