Ara fa 50 anys, el 1967, Roges -aleshores sota la marca Rojas- obria el primer supermercat a Manresa. Ho feia al carrer de Sant Josep, al barri del Poble Nou, un establiment que encara ara és obert al mateix local, tot i que és sota la marca Spar que la firma bagenca va adoptar el 2012.

Des de l'obertura del supermercat al carrer de Sant Josep ara fa mig segle, l'empresa ha crescut fins als 22 establiments actuals, que sumen un espai de venda de 7.500 metres quadrats en total, expliquen Francesc i Pilar Laimon, els dos germans de la tercera generació que estan al capdavant de l'empresa, de la qual també són socis els seus cosins Antoni Rojas i Moisès Rojas.

Actualment l'empresa té 150 treballadors i una facturació de 20 milions d'euros. Francesc Laimon explica que l'objectiu de l'empresa és continuar creixent amb l'obertura de nous supermercats i consolidar la seva presència a la província de Barcelona. De fet, l'última obertura ha estat aquest cap de setmana amb un nou supermercat a Gelida, i l'empresa espera tancar l'any amb un total de 25 supermercats.

El tipus d'establiment pel qual actualment aposta Roges és el d'un supermercat d'entre 300 i 500 metres quadrats de superfície de venda al públic, en el qual «es pot fer la compra del dia en només cinc minuts», diu Francesc Laimon.Un nou format d'establiment

L'obertura del supermercat del carrer de Sant Josep va suposar l'estrena d'un nou tipus d'establiment, el de supermercat d'autoservei, i també va ser l'inici de l'expansió i el creixement de l'empresa.

La inauguració va ser el 1967, però els orígens de l'actual cadena es remunten al 1939, quan Moisès Rojas i Dolors Puig, avis dels actuals socis, van obrir una carnisseria a la carretera del Pont de Vilomara que amb el pas del temps va esdevenir botiga de queviures i finalment també un autoservei. Francesc Laimon explica que amb la incorporació de la segona generació familiar al negoci -els seus pares, Francesc Laimon i Pilar Rojas, i el seu tiet Antoni- l'empresa va adoptar el format de supermercat. Laimon explica que el seu pare havia vist el format a Barcelona i coneixia algunes de les cadenes que estaven obrint i va decidir adoptar el model per a Manresa.

Després de l'obertura del carrer Sant Josep, l'empresa va inaugurar altres establiments a la ciutat de Manresa (actualment n'hi té cinc) i durant les dècades següents es va expandir per tota la comarca del Bages i també a la resta de comarques de la Catalunya Central i la província de Barcelona. Actualment, la firma té establiments també al Berguedà, Moianès, Solsonès, Lluçanès, Anoia, Alt Penedès, Baix Llobregat, Vallès Oriental i Vallès Occidental.

De fet, Francesc Laimon assegura que l'obertura de l'hipermercat de Carrefour va suposar «un abans i un després», amb canvis «substancials» en el mercat, que van obligar a buscar noves àrees de negoci per poder mantenir el volum de negoci.

Acord amb el grup Miquel

Un canvi substancial que va fer l'empresa va ser el 2008, quan va decidir canviar la marca Rojas per la de Roges Supermercats i modernitzar també la seva imatge. Tot i això, el 2012, l'empresa encara va fer una transformació més gran amb un acord amb el grup Miquel Alimentació.

Aquest acord, explica Laimon, va suposar un canvi en la marca dels establiments, que van adoptar l'ensenya Spar. Amb aquest canvi, diu, «Roges Supermercats va passar a estar sota el paraigua d'una marca potent i no local, però sense perdre la seva essència local».

D'altra banda, en el marc d'aquest acord, la gestió de les compres i de la logística dels supermercats s'ha traspassat al mateix grup Miquel. Tot i això, Laimon remarca que Roges ha mantingut tota la seva estructura societària i que també és l'empresa que s'encarrega de la gestió del dia a dia de tots els seus establiments i de la venda al públic.