«Sento una profunda emoció en contemplar que el somni compartit amb la meva dona Arantza és avui realitat». Amb aquestes paraules va iniciar la seva intervenció ahir a la nit el president de Prensa Ibérica, Javier Moll, a la gala de commemoració del 40è aniversari del grup de comunicació creat amb la seva dona i vicepresidenta, Arantza Sarasola, el 1978. L'acte, a la Reial Fàbrica de Tapissos de Madrid, posa el colofó a un any de celebracions per les diferents comunitats d'Espanya on són presents les capçaleres del grup, tal com va destacar Javier Moll, visiblement emocionat, davant les més de 360 personalitats del món de la política, l'economia i la societat espanyola que van acompanyar la celebració amb la seva presència.

Entre ells els ministres Fernando Grande-Marlaska (Interior), José Luis Ábalos (Foment), María Luisa Carcedo (Sanitat) i María Jesús Montero (Hisenda); els presidents de la Comunitat Valenciana, Ximo Puig, i de Canàries, Fernando Clavijo; representants d'altres autonomies; la presidenta del Congrés, Ana Pastor; alcaldes com el de Vigo, líders de partits, com el president del PP, Pablo Casado, i el secretari general de Ciutadans, José Manuel Villegas, i diversos càrrecs municipals que van assistir a un acte en què Javier Moll va voler agrair a la seva família, als consellers i treballadors de Prensa Ibérica i als lectors «tot el que m'han donat en aquests 40 anys. Són ells», va indicar en al·lusió a les 2.000 persones que treballen a Prensa Ibérica, «els que en el 40è aniversari mereixen tot el reconeixement i, personalment, la meva sincera gratitud», per posteriorment afegir que «parlar de Prensa Ibérica és parlar-los de la meva vida, dels meus amics, de la meva família, d'Arantza... i de tots els meus fills, que han viscut l'empresa des de petits i que tant s'hi han implicat».

Pel que fa als lectors, va recordar que «són els protagonistes avui i sempre», i per ells «avui celebrem 40 anys d'informació lliure i plural... 40 anys de defensa dels principis democràtics, de contribució al debat de les idees, de difusió del coneixement i de compromís amb el progrés de la societat».

L'eclosió digital

Pel que fa al futur de Prensa Ibérica, Javier Moll va afirmar que «l'eclosió digital ha portat a una redefinició dels mitjans de comunicació. En molts casos ens hem transformat en grups multimèdia capaços de portar els contingut a diversos mitjans, suports i formats», un canvi que el president de Prensa Ibérica va definir com una «oportunitat nova per al sector que hem emprès amb entusiasme i que mirem amb optimisme».

El president del grup editorial va aprofitar la seva intervenció per recordar la coincidència entre el naixement de Prensa Ibérica i la Constitució, i va expressar el seu desig que els polítics «siguin capaços d'aconseguir l'acord necessari que serveixi per enfortir i garantir un llarg període de convivència i estabilitat».

Per finalitzar la seva intervenció, Javier Moll va al·ludir a consellers i alts directius de Prensa Ibérica, que «són la brúixola en la qual a cada pas confiem Arantza i jo. La seva visió de la realitat, el seu profund coneixement de la professió, el seu esperit crític i la seva fidelitat han estat sempre per a nosaltres de vital importància», persones que, va dir, «simbolitzen l'esforç col·lectiu de tots els nostres treballadors i col·laboradors per engrandir el nom de Prensa Ibérica».

Un poema de Benedetti

Javier Moll va voler finalitzar la seva intervenció llegint el poema de Mario Benedetti «La gent que m'agrada», i així va culminar un emotiu discurs que va arrencar els aplaudiments dels assistents en un acte que havia començat una hora abans a l'accés de la Real Fàbrica de Tapissos de Madrid amb la rebuda als assistents per part del mateix Moll, la seva esposa i vicepresidenta de Prensa Ibérica, Arantza Sarasola, i el conseller delegat del grup, el seu fill Aitor Moll.

Després de la recepció, les principals autoritats van visitar l'exposició «Espanya i Prensa Ibérica, 40 anys d'història democràtica. 1978-2018» als jardins de la Reial Fàbrica de Tapissos. La mostra ofereix diversos panells sobre Prensa Ibérica i repassa les últimes quatre dècades a través de mig centenar de reproduccions gegants amb portades dels seus diaris, des de l'aprovació de la Constitució que va coincidir amb la creació del grup de comunicació, passant pels esdeveniments més rellevants d'aquests anys, des de la caiguda del mur de Berlín fins a l'atac terrorista de les Torres Bessones de Nova York o dels trens d'Atocha a Madrid, als successius governs que han passat per la Moncloa, la inauguració dels Jocs Olímpics de Barcelona, la victòria del Mundial de futbol d'Espanya o l'assassinat de Miguel Ángel Blanco en mans d'ETA. Encara que en aquestes portades es reflecteixen esdeveniments nacionals i internacionals per la seva rellevància, el que caracteritza Prensa Ibérica és la seva proximitat al dia a dia dels lectors, teleespectadors i oients amb la informació local i provincial com a principal referent.Després de la visita a l'exposició, la commemoració es va traslladar a la sala Goya. Després de la projecció de dos vídeos sobre Prensa Ibérica i la intervenció de Javier Moll, va prendre la paraula el ministre de Foment, José Luis Ábalos. Per finalitzar l'acte es va oferir una actuació musical de el Duo Cassadó, format per Damián Martínez Marco i Marta Moll d'Alba, que va interpretar «La rapsòdia del sud» després de la qual va tenir lloc el sopar per als assistents repartits en 26 taules designades cadascuna amb el nom de les capçaleres de Prensa Ibérica i col·locades en ordre d'adquisició dels periòdics del grup de comunicació.Va ser el 1978, fa 40 anys, quan Javier Moll, un jove advocat de l'Estat enamorat del periodisme, va emprendre la seva aventura editora al costat de la seva esposa i sòcia, Arantza Sarasola, amb l'adquisició de Prensa Canaria com a germen d'un dels grups més importants de premsa regional a Espanya, amb presència actualment en nou comunitats autònomes i amb 17 capçaleres adquirides o fundades per Prensa Ibérica repartides per tot el territori espanyol.Dedicada inicialment a l'edició de diaris, Prensa Ibérica s'ha convertit amb els anys en un grup multimèdia gràcies a la seva expansió a Internet, fonamentalment en les edicions digitals dels seus diaris, i també amb les seves emissores locals de televisió i de ràdio.