Es tracta, així, de la via de la Catalunya central que va acumular més víctimes mortals l’any passat, i concretament va ser el tram entre la capital del Bages i Abrera el que va encapçalar el rànquing de la mortalitat.

Dels sis accidents mortals del tram sud de la C-55, quatre van ser a la part del Baix Llobregat Nord, que es confirma d’aquesta manera com un dels punts negres de la xarxa viària catalana. Tres dels sinistres van tenir lloc al terme d’Olesa de Montserrat, mentre que el quart va ocórrer a Esparreguera. Les altres dues víctimes mortals es van registrar en dos accidents a Manresa el 14 de gener, després de la baixada de Sant Pau, i a Monistrol de Montserrat, el 15 de desembre passat.

L’altra zona negra de la C-55 va ser a l’eix del Cardener, concretament en el tram entre Súria i Cardona. El primer va tenir lloc el 6 d’abril, quan un motorista va morir a Sant Mateu de Bages en caure per un marge. El segon accident mortal va ser l’espectacular caiguda d’un autocar des de la C-55 fins a una zona d’esbarjo d’un mas, a Súria, que va provocar la mort del conductor, el 19 d’agost. L’altre va tenir lloc el 23 d’octubre, en una col·lisió múltiple entre tres vehicles, també a Súria. Pel que fa al nombre de ferits greus en el conjunt de la C-55, entre Abrera i Solsona n’hi va haver 29, deu més que els registrats el 2007, la qual cosa significa un augment del 53%. Aquest dijous, 1 de gener, hi va haver dos ferits lleus en una sortida de via a Súria. El cotxe, que va xocar contra un arbre, va ser retirat ahir.

Tot esperant desdoblar-se

Els nou morts i els 29 ferits greus per accidents han tingut lloc en una carretera, la C-55, que, excepte al tram de la variant de Manresa, consta únicament d’un únic carril per a cada sentit de circulació (a excepció dels punts amb carrils per a la circulació del trànsit lent). En canvi, durant l’any passat només hi va haver una víctima mortal en el tram desdoblat entre Manresa i Berga de la C-16, que el 2008 ja va funcionar com una autovia, després que el 2007 es completés el desdoblament.

El director de Montepio de Conductors, Josep Maria Serena, constata en aquest sentit que «la C-16 entre Manresa i Berga, quan estava sense desdoblar, registrava un alt índex de mortalitat. Des que s’ha anat convertint en autovia, en canvi, la sinistralitat hi ha anat baixant en picat». Per això demana al Govern que acceleri el desdoblament de la C-55 entre Manresa i el túnel de Bogunyà, a Castellbell, que aquest 2009 podria veure iniciar la redacció de l’estudi informatiu. «És clar que amb la via desdoblada es reduiria considerablement la xifra d’accidents mortals», diu. Serena assenyala que, en el futur, també es plantegi el desdoblament de la C-55 entre Manresa i Súria. «Si més no, cal fer-hi millores, perquè en aquest tram hi ha pujat molt el trànsit».