Simulen un incendi al túnel de Viladordis per provar nous carretons d'emergències
Ferrocarrils ha cedit gratuïtament remolcs als Bombers perquè puguin treballar amb més facilitat a les vies
This browser does not support the video element.
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha cedit de forma gratuïta carretons d'emergències als Bombers de la Generalitat per tal de facilitar les seves actuacions a les línies ferroviàries de la companyia, quan hi hagi alguna urgència que ho requereixi. Aquesta passada matinada de divendres, aprofitant que el servei ferroviari estava paralitzat, els Bombers han posat a prova els carretons en un simulacre de rescat a les vies del túnel de Viladordis de Manresa.
En l´exercici, s'ha simulat un incendi en un dels combois que anava en sentit Manresa-Baixador i que es trobava aturat a l'interior del túnel de l'estació de Viladordis. Els efectius dels Bombers han entrat a l'interior del túnel amb els carretons per la boca nord i també per la boca sud.
Un cop a dins, han localitzat entre la fumera a quatre víctimes: una d´elles ha estat evacuada amb l´ajuda del maquinista, dues més han pogut sortir pel seu propi peu del comboi i els Bombers, amb l'ajuda dels carretons, les han evacuat fins a l'exterior. La quarta víctima ha estat rescatada de l'interior del comboi.
En el simulacre, hi han assistit el director general de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments, Juli Gendrau, i el president de Ferrocarrils, Enric Ticó.
Sis carretons a les línies de Manresa i d'Igualada
En total FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs a Interir perquè els Bombers puguin treballar en emergències que afectin les línies de Llobregat-Anoia, Barcelona-Vallès i Lleida-La Pobla de Segur. En concret, tres dels carretons i remolcs aniran destinats a la línia Barcelona-Manresa i tres més a la línia Barcelona-Igualada.
Davant la problemàtica que presentaven les intervencions operatives en sinistres que es produïen en línies de ferrocarril a l´hora de desplaçar recursos humans i materials de forma àgil fins al lloc de l´incident, especialment quan l´emergència estava a l´interior d´un túnel, Interior i FGC van iniciar converses per tal de trobar una solució.
Es va dissenyar conjuntament un carretó lleuger fet amb alumini, de fàcil muntatge a sobre la via, amb accionament manual que permetia el transport de càrregues, personal o ferits, amb un mínim desgast físic per part dels operatius. D'aquesta manera, s´aconseguia rapidesa i una millora en la seguretat de les intervencions.
Així, FGC ha cedit 12 carretons i 12 remolcs per transport, amb amplades específiques segons la via. La plataforma, amb un pes de 60 kg, està formada per 3 grups de peces: dos eixos amb rodes, 4 panells perforats antilliscants i una barana. Els eixos estan formats per una estructura d´alumini i en cada extrem hi ha fixades rodes metàl·liques amb la forma adequada perquè s´adapti al perfil de la via de ferrocarril:
Els panells, que s´encaixen i fixen a sobre dels eixos, estan formats per una placa d´alumini encunyada i perforada que la fa lleugera i antilliscant. Un dels eixos va equipat amb un sistema de bloqueig quan el carretó està aturat que, a més, permet frenar en moviment.
Aquesta plataforma està dissenyada per aconseguir un ràpid i fàcil muntatge (aproximadament, uns 7 minuts), inclús en situacions de poca visibilitat.