07 de novembre de 2020
07.11.2020
Regió7

Exercici físic per envellir saludablement

L'Organització Mundial de la Salut aconsella que les persones més grans de 65 anys no deixin de fer activitat, per exemple la gimnàstica aeròbica, el ioga o tai-txi, la natació o el ball són propostes indicades per limitar els riscos de lesió

06.11.2020 | 16:29
La natació és una activitat molt completa i beneficiosa

L'activitat física està altament recomanada. Hi ha exercicis per a persones de la tercera edat de baix impacte, que aporten molts beneficis. Incloure'ls en la rutina diària permeten un envelliment més saludable. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) aconsella clarament l'exercici físic a persones majors de 65 anys. Hauria de consistir en activitats recreatives o de lleure, preferentment practicades en grup.

Per millorar les funcions cardíaca, respiratòria i muscular, entre d'altres, es recomanen 150 minuts d'activitat física aeròbica moderada. Fins i tot en casos de persones grans amb problemes de mobilitat, s'aconsella l'exercici físic tres dies o més a la setmana, per tal de millorar el seu equilibri, força muscular i flexibilitat. Fins i tot quan no es pugui realitzar activitat física, l'OMS recomana mantenir-se sempre actiu d'alguna forma. En aquest sentit, hi ha una sèrie d'exercicis específics que limiten els riscos de lesió i que estan altament indicats per a aquest grup d'edats.

1. Exercicis aeròbics

L'exercici aeròbic té un baix impacte. No obstant això, alguns no són idonis o no estan recomanats per a persones de la tercera edat perquè poden tenir una intensitat elevada que impedeixi seguir-los. En canvi, molts altres exercicis aeròbics són ideals per a aquesta franja d'edat. A més, poden ser exercicis molt divertits com a ara anar en bicicleta (estàtica o no), Caminar o trotar (en una màquina de gimnàs o a l'aire lliure), fer gimnàstica aeròbica o aquaeròbic.

2. Ioga o tai-txi

El ioga o el tai-txi són un tipus d'exercici adequats per a persones de la tercera edat sempre i quan no impliquin un gran esforç.

D'una banda, el ioga és una combinació d'exercicis amb meditació que ajuda a la gent gran a augmentar la seva flexibilitat. A més, els ajuda a enfortir i tonificar el seu cos. Es tracta d'un benefici que evitarà que pateixin grans lesions en cas de caiguda.

D'altra banda, el tai-txi és un art marcial, encara que també inclou meditació. Aquest tipus d'exercici és molt important perquè augmenta la força de la gent gran i la flexibilitat. A més, és un excel·lent exercici per treballar l'equilibri.

Així mateix, la meditació que inclouen tots dos exercicis ajuda a la persona a centrar-se en el present, a ser més conscient i feliç. Sens dubte, són exercicis ideals per al benestar mental de les persones de la tercera edat.

3. Natació

La natació té molt baix impacte i és una activitat apta i molt recomanada, pel fet de ser molt completa i molt beneficiosa.

La natació és un tipus d'esport que posa en moviment tots els músculs del cos. Es treballa la sincronització i es tonifica i enforteix el cos. A més, el risc de lesió és molt baix, de manera que aquesta activitat està molt recomanada per a aquelles persones amb algun problema o risc de lesió.

La natació relaxa i és ideal per la gent que es troba baixa d'ànims o fins i tot depressiva. El contacte amb l'aigua, combinat amb l'exercici, afavoreix un major benestar tant físic com mental.

4. Balls tradicionals

Ballar és una activitat per a persones de la tercera edat molt important. Encara que molts no ho considerarien un esport, les classes de zumba, de balls tradicionals o d'altres estils poden entrar en aquesta categoria.

Gràcies al ball, les persones de la tercera edat treballen el cos, el tonifiquen i guanyen en equilibri.

Beneficis de l'exercici físic

Fer exercici millora l'estat físic i la salut. Les persones grans que practiquen esport presenten menors taxes de mortalitat. Les que es mantenen físicament actives presenten menys cardiopaties, hipertensió, accidents cerebrovasculars, diabetis de tipus 2, també tenen una menor tendència a la depressió, milloren la salut òssia i, entre d'altres, conserven més bones funcions cognitives.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook