Quiosc Regió7

Regió7

Territori definirà a mitjans del 2023 com millora la carretera de Moià a l’eix Transversal

La Generalitat ha adjudicat la redacció del projecte d’intervenció en un tram de 15 quilòmetres, que va des de la capital moianesa fins a Oló, passant per l’Estany

El tram que s'estudiarà és estret i ple de revolts QUERALT CASALS

La Generalitat disposarà a mitjans de l’any que ve d’un projecte de remodelació i adequació de la carretera C-59, en el tram que va des de Moià fins a la connexió amb l’eix Transversal (C-25), en terme de Santa Maria d’Oló. El Departament de Territori acaba d’adjudicar la redacció d’aquest projecte, que abastarà un total de 15 quilòmetres i definirà quines son les actuacions necessàries per reformar i posar al dia aquest tram de via, que també connecta amb l’Estany i la urbanització moianesa de Montví de Baix. La redacció del projecte ha estat adjudicada a l’empresa Cetres Enginyers per un import de 151.000 euros.

Ubicació del tram de carretera EQUIP D'INFOGRAFIA

Es tracta d’un recorregut molt estret i ple de revolts, que el fa per exemple molt inadequat per al pas de vehicles de gran tonatge, malgrat és la connexió directa de la comarca amb un dels grans eixos viaris de Catalunya, situat tot just a aquesta quinzena de quilòmetres de la capital. També és una de les reclamacions que la comarca, sobretot a través de la plataforma ciutadana C59 segura, ha posat als últims anys damunt la taula de la conselleria.

Precisament, la redacció d’aquest projecte s’hauria de dur a terme en paral·lel a l’inici de l’execució de les obres de millora d’un altre tram d’aquesta carretera C-59, també fruit en part de la reivindicació i la mobilització que des del 2020 ha portat terme aquesta plataforma i el Consell Comarcal.

7 milions per al tram fins a Sant Feliu

En concret, es tracta d’una intervenció a la qual la Generalitat destinarà prop de 7 milions d’euros, i que abasta el tram de la C-59 que va des de Moià fins a Sant Feliu de Codines. L’obra consistirà principalment en el condicionament d’un tram de 16,5 quilòmetres per afavorir la comoditat i la seguretat en la conducció, que abasta des de la intersecció amb la carretera N-141c, a Moià, fins a la zona urbana de Sant Feliu de Codines i comprèn també els termes municipals de Castellterçol i Sant Quirze Safaja. Les principals actuacions previstes són la renovació del ferm, la millora de la canalització del trànsit en interseccions, la implantació d’un separador de fluxos per reduir el risc de xocs frontals i l’aplicació de mesures per evitar accidents amb animals.

També s’habilitaran cunetes trepitjables que han de permetre donar un nou ample a la carretera, ja que l’estretor és un dels principals dèficits d’aquesta via. En total, es formaran 6,6 quilòmetres de cunetes revestides de formigó. Per a reforçar la separació de sentits, en un tram de 2,2 quilòmetres entre Sant Feliu de Codines i Sant Quirze Safaja es pintarà una franja central vermella per fer-la més visible i, d’aquesta manera, contribuir a reduir el risc de patir xocs frontals.

Millores en accessos a polígons

A Castellterçol, al polígon el Vapor, es construirà una rotonda de 36 metres diàmetre, s’adequaran dues parades de bus existents i es donarà continuïtat a les voreres del carrer de Moià.

A Moià, al polígon el Prat, es construiran carrils centrals –que es pintaran de vermell– i carrils de canvi de velocitat en la intersecció existent. D’aquesta manera, s’evitarà que els vehicles pesants que es dirigeixin a Barcelona passin pel nucli urbà de Moià, ja que tindran una sortida més directa.

Un altre front del projecte previst en aquest tram és el de reduir els nombrosos accidents amb animals que s’hi registren. Entre les mesures previstes, es condicionaran obres de drenatge com a passos de fauna; es col·locaran tanques cinegètiques als marges de la carretera i s’executaran passos canadencs (formats per barres metàl·liques) als accessos per impedir el pas d’animals. A més, es construirà un nou pas de fauna al tram entre Castellterçol i Moià, que és el tram on es concentra més accidentalitat per atropellaments d’animals.

D’altra banda, el projecte preveu la construcció d’apartadors per a les parades autobusos, mitjançant una plataforma independent de la carretera, per afavorir la seguretat viària i la dels usuaris d’aquest mitjà de transport. Totes les parades comptaran amb il·luminació.

Compartir l'article

stats