Cannes ultima els preparatius d'un festival que, des d'aquest dimecres i fins al proper 28 de maig, omplirà de cinema la ciutat entre excepcionals mesures de seguretat a causa de l'elevada amenaça terrorista que pesa sobre França.

Sistemes de neutralització de drones, una forta vigilància aèria, marina i submarina, la lectura automatitzada de matrícules i un major nombre d'agents s'han integrat a un dispositiu que compta també amb gegants blocs de pedra que bloquegen l'accés dels cotxes al passeig marítim .

"La seguretat forma part de la festa", resumeix a Efe l'alcalde de la ciutat, David Lisnard, segons el qual s'ha buscat "un control físic i tecnològic permanent de l'espai públic, com s'ha de fer en tot gran esdeveniment".

La novetat, assenyala el regidor, és que estem "davant una mena de terrorisme, que s'escapa de vegades dels radars de seguretat i que per tant és molt imprevisible".

L'atemptat a Niça del passat 14 de juliol, tot just sis setmanes després que acabés l'anterior edició, o l'assassinat d'un policia el passat 20 d'abril en els Camps Elisis de París han portat a incrementar unes precaucions, ja de per si elevades , per adaptar-les a la situació.

Al costat dels omnipresents cartells d'aquest 70 aniversari del festival, que mostren una resplendent Claudia Cardinale, passegen ara policies municipals i nacionals armats, i arcs de seguretat i controls més exhaustius allarguen les cues als principals recintes del certamen.

Els desviaments de la circulació a les avingudes centrals, que a partir de demà tallaran alguns trams, o jardineres encadenades les unes a les altres, que frenen el pas d'alguns vianants, són altres senyals evidents d'un desplegament habitual per aquestes dates.

"Estem acostumats i no et queda altre remei. (...) Dir que no tens por no és veritat, sempre et queda cert temor", explica a Efe Casa Jerobert, resident a Cannes des de 2010, que admet que la forta presència de les forces de l'ordre és tranquil·litzadora.

Però per sobre d'unes mesures que es veuen com a inevitables, el cinema en la seva essència, i els atractius paral·lels que un esdeveniment com aquest mou cada any, que engalanen la ciutat i la inunden de turistes, compensen les limitacions que diuen patir els veïns de la zona.

"Hi ha un ambient particular, amb tota aquesta gent que ve de tot arreu. Cannes en aquest període és una ciutat molt important", diu orgullosa Véronique Roose, que per experiència sap que arribar d'hora a la catifa vermella és l'única manera de veure en persona a les grans estrelles.

A l'espera que es desplegui aquest mediàtic tapís, Cannes viu en aquestes hores prèvies el tràfec de la vigília, en què de les façanes d'alguns hotels encara no pengen els reclams publicitaris de les grans productores, i les carpes del passeig marítim esperen el seu torn per ser penjades.

La mateixa paciència mostra el grup d'aficionats que ha fet seva ia la vorera de davant del Palau de Festivals, amb cadires i escales lligades amb cadenats a les barreres de seguretat, i un acord tàcit entre ells per respectar els seus respectius buits.

"Vinc aquí tots els anys des del 97", assenyala a EFE Corinne Besnier, el rostre cremat evidència les hores passades a la intempèrie per assegurar-se un bon lloc durant els propers dotze dies.

El seu únic objectiu, afirma, és veure de prop els actors i directors: "Alguns s'acosten i ens donen autògrafs i bones fotos. D'altres que són una mica més esnob ens ignoren", diu aquesta veterana, que aquest any aspira a conèixer al cineasta espanyol Pedro Almodóvar, director del jurat que lliurarà la Palma d'Or.