E

l president dels aparelladors del BBA (Bages-Berguedà-Anoia) s'ha estra-nyat del fet que s'estigui urbanitzant el passatge Sinera de Manresa, que forma part del possible itinerari del futur tramvia que projecta la Generalitat. Avisa del perill que la costosa obra s'hagi de desfer al cap de quatre dies. Si és que hi passa el tramvia, naturalment. Però això encara està per decidir.

Aquesta obra la paguen el 90% els propietaris de les finques que donen al passatge. Aquests propietaris no acceptarien repartir-se una factura de 225.501 euros (37,5 milions de pessetes) si no pensessin utilitzar el passatge urbanitzat com a via d'accés a les seves finques, sigui per a portes de garatge o per a portes d'escala de noves edificacions. I si per aquest vial hi han de circular vehicles i vianants, malament rai per al tramvia, perquè estem parlant d'un carreró realment estret; de fet, es tracta de l'espai que ocupava la via fèrria que havia anat de Manresa Alta al passeig del Riu (on ara hi ha la Carpa).

Les modernes exigències de seguretat impedeixen que cotxes, gent i tramvia comparteixin calçada; les vies han de tenir un espai segregat i protegit. Ja no s'hi val a clavar els rails a l'asfalt, i confiar que els cotxes i la gent s'apartaran quan sentin la campaneta del tren. De fet, els atropellaments van ser un dels grans arguments dels detractors d'aquest mitjà de transport, i el seu retorn s'ha hagut de fer ocupant espais exclusius del carrer i amb alguna mena de tanca o protecció a banda i banda. És a dir: una certa amplada, superior a la del vehicle estricte. Per tant, al passatge Sinera, o tramvia o carrer. Però si és tramvia, els amos de les finques veïnes perdran una expectativa de guany.

El problema de l'amplada es dóna en altres punts de l'itinerari, si aquest segueix l'antic. Si passa pel carrer de Carrasco i Formiguera, oblidem-nos d'aparcar-hi, i potser de circular-hi i tot. I el mateix podem dir de Prudenci Comellas, o potser aquest se salvaria a costa de sacrificar mig passeig de Salvador Espriu. Adéu, també, al pàrquing Saclosa. Són molts inconvenients que, per descomptat, s'incrementen si els particulars adquireixen nous drets de pas que poden fer valer per oposar-s'hi o per reclamar la indemnització corresponent.

Certament, el tramvia axial que proposen els aparelladors no té aquest problema. I a més a més, podria ser subvencionat pels propietaris d'aparcaments del centre, que farien l'agost amb totes les places que s'eliminarien a les carreteres de Vic i de Cardona.