Alguns de nosaltres hem vist obres a l'antiga C-1411 pràcticament tota la nostra vida. Es va fer a trossos, amb poca ambició i poca visió de futur. Primer, millorant amplada, després eliminant trams urbans, tot seguit fent variants, i finalment desdoblant, convertida en autovia, fins a Berga capital. Més de vint anys d'obres, amb costos molt més elevats que si s'hagués portat a terme pensant que un dia esdevindria Eix Europeu.

Des de fa anys ja ho és. Va desaparèixer la C-1411, per donar pas a la C-16 catalana, i a l'E-9 europea. En definitiva, parlo de l'eix del Llobregat, una via capital per connectar verticalment alguns dels territoris més poblats de Catalunya, per enllaçar-los amb el Pirineu i, d'aquí, cap a França i terres enllà.

Som conscients dels costos de l'obra pública, especialment quan aquesta ha de travessar territoris molt complicats, geològicament parlant. I som conscients que si aquesta obra s'hagués planejat i finançat amb aportacions estatals, autonòmiques i europees, a hores d'ara seria autovia fins a l'entrada del túnel del Cadí, i fins i tot s'hauria pogut ja planificar la connexió amb el túnel de Pimorent.

Però ja no serveix de res el que es podria haver fet i no s'ha fet. Estem a final del 2020, i tenim un greu problema tots els caps de setmana de l'any, i alguns dies entremig, per connectar el final de l'autovia amb el túnel del Cadí. Per això, fa anys que estem reclamant una solució, el més ràpida possible. Portem en aquesta causa més de dotze anys, temps més que suficient per haver trobat la solució tècnica i l'econòmica. I no les tenim resoltes. Aquest és el problema.

És per aquest motiu que a nivell de PSC, a les comarques del Bages, Berguedà i Solsonès, hem reclamat posar data definitiva per a l'adjudicació i inici de les obres, amb un canvi important en els nostres inicials plantejaments de dotze anys enrere. En aquell moment, amb govern del Tripartit, amb Joaquim Nadal de conseller de Política Territorial i Obres Públiques, es va presentar un projecte de desdoblament Berga-túnel del Cadí, amb quatre carrils. És a dir, continuació exacta del traçat que ara té la C-16/E- 9. El cost era molt elevat, a causa de les dificultats del terreny i la voluntat de minimitzar l'impacte.

Som al 2020, i som conscients de les dificultats pressupostàries de la Generalitat. És per aquest motiu que vàrem acceptar una modificació del projecte. La proposta del conseller Santi Vila consistia a allargar el desdoblament amb quatre carrils fins a Cercs (6,5 km), i continuar fins al túnel (13,5 km), amb sistema New Jersey, de 3 carrils, amb un de reversible. En aquell moment (2015) el cost era de 140 M, ara sembla que és de 170 M.

D'acord. Vàrem acceptar i donar suport a aquesta proposta que havia de posar-se en execució l'any 2017. Som a les portes del 2021 i no hem començat l'obra, però és que ara se'ns diu que cal refer el projecte del primer tram (Berga-Cercs). Aquest és el motiu de l'exigència del PSC en aquestes comarques. Volem un calendari clar, amb terminis concrets i d'obligat compliment. Parlem d'un Eix Europeu que no pot tenir més retards. S'han incomplert totes les promeses i compromisos anunciats, davant alcaldes i Consell Comarcal. És hora de compliments, no de més promeses.