El departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat (DPTOP) ha justificat el dibuix de la reserva de sòl per a l'Eix Ferroviari Transversal recordant que s'ha cenyit a la planificació urbanística del Pla Director de la Conca. El traç del Pla Director de la reserva de sòl ha portat molta polèmica en contra a Òdena, on tant els veïns com l'Ajuntament i els partits polítics han vist denegades les línies mestres de les al·legacions. El govern odenenc, que havia proposat que el traç de l'Eix Ferroviari voregés pel sud la futura Plataforma logística, veu com el DPTOP manté el pas pel centre de Can Morera, on s'ha d'ubicar la plataforma logística que impulsa la Zona Franca.

"No és cert que no haguem atès cap al·legació", ha manifestat a Regió7 un dels portaveus del DPTOP. La resposta a les acusacions des d'Òdena, per part d'ERC, CiU i els veïns i pagesos, que la reserva de sòl significa una hipoteca per al desenvolupament dels negocis de molts dels agricultors i propietaris, és que "hi ha hagut canvis als extrems dels ramals, i també a l'entorn del futur aeroport corporatiu". Entre les al·legacions acceptades, figura el vistiplau a la que feia referència a la possible ampliació del dipòsit de residus industrials a Can Palà. El DPTOP destaca que també es construirà un túnel de més de 30 metres de fondària i que salvaguardarà qualsevol edificació consolidada tant al barri de Sant Pere com al Pla de la Masia.

La rectificació més visible del Pla Director de la reserva de sòl és el traç que ara evita el Pla de les Gavarreres, el polígon que connecta Òdena amb la Pobla de Claramunt, i gira en direcció nord cap a Òdena, passant per sota del futur aeroport corporatiu. Des de la Generalitat s'assenyala que és on hi ha les rectificacions més notables "a l'entorn de l'aeròdrom actual, a més a més dels extrems dels ramals". La masia Can Borràs, que també estava afectada per la reserva de sòl en aquesta àrea d'Òdena, també queda estalviada en aquesta planificació definitiva.

"Afectació mínima"

El DPTOP considera que la resolució de les al·legacions que s'han presentat deixa, actualment, "una afectació mínima", ja que un dels objectius en el procés que s'ha dut a terme ha estat la reducció de les afectacions directes. "S'ha buscat el menor impacte en el sòl no urbanitzable" per tal de no ser lesiu tant en les franges on hi ha habitatges com les que són agrícoles. Respecte a les estacions, es destaca que "només hi haurà una sola estació, no en volem fer moltes. I en qualsevol cas, aquesta planificació actual és de la reserva de sòl per al traçat".

La plataforma logística

Respecte a l'al·legació no acceptada al govern odenenc, que el traçat de l'Eix Ferroviari Transversal voregés pel sud l'àrea on es planeja la futura plataforma logística, l'explicació del DPTOP és que "hem tingut en compte el Pla Director de la Conca d'Òdena, perquè ens cenyim molt a les directius que presenta". També s'insisteix que la reserva de sòl "només consisteix en el fet que es prevegi que en el futur en aquesta àrea passarà un tren, perquè no es creixi innecessàriament cap a aquests sectors". El DPTOP manifesta que "no és un projecte definitiu" perquè queda un estudi informatiu que tornarà a sortir a informació pública. Després d'aquest pas, ja vindria pròpiament el projecte constructiu, que seria el pas previ a les obres.