El Govern de la Generalitat situa entre les seves prioritats en infraestructures la construcció d'una tercera via entre Sabadell i Cerdanyola a l'actual línia de Renfe de Manresa a Barcelona (C-4). Aquesta intervenció és un dels elements clau, segons els experts, per guanyar velocitat de trajecte amb tren entre el Bages i l'àrea metropolitana de Barcelona, ja que permetria una maniobra actualment impossible en el funcionament ordinari de la línia: l'avançament entre trens. Per què serviria? El que faria possible és la implantació de freqüències a dues velocitats en una mateixa direcció, és a dir, uns trens que paressin en totes les estacions i, en paral·lel, uns altres semidirectes o exprés amb aturades mínimes. L'objectiu és clar: situar la connexió ferroviària entre Manresa i Barcelona per sota de l'hora.

En aquesta intenció, però, hi ha dos matisos que rebaixen l'optimisme. D'una banda, que la previsió per fer-lo realitat se situa en l'horitzó del període 2015-2020. De l'altra, que es parla en tot moment d'una tercera via, no pas d'una quadruplicació (dues per sentit), que és el que els experts consideren necessari.

Aquesta tercera via és una de les previsions que inclou el Pacte Nacional d'Infraestructures, document que recull el que el Govern català considera que és prioritari executar (o com a mínim projectar i encarrilar) d'aquí al 2020. Es tracta d'un document ja redactat, pactat pel Govern català i que s'està intentant consensuar amb les forces de l'oposició amb la intenció de donar-hi el llum verd definitiu quan hagi passat l'estiu. Moltes de les propostes que recull ja són previstes i algunes fins i tot es troben en fase d'execució (el desdoblament de l'eix transversal, per exemple), però la construcció d'aquesta tercera via no apareixia formalment fins ara amb la formalitat amb què ho fa en aquest document.

El Pacte Nacional d'Infraestructures es divideix en dues fases: la primera inclou projectes que s'han d'endegar els sis anys vinents, i la segona entre el 2015 i el 2020. El que preveu el document és impulsar la tercera via entre Sabadell i Cerdanyola amb una primera inversió de 24 milions d'euros dins la primera fase, i amb 24 milions més en la segona.

En aquesta mateixa línia actual de Renfe de Manresa, el pacte de compromisos preveu dues actuacions d'un abast més gran ja anunciades. De fet, totes dues formen part del Pla de Rodalies que el ministeri de Foment va presentar el 25 de febrer passat, i del qual ja va informar Regió7. D'una banda, la construcció del túnel de Montcada (el Pacte Nacional parla de projectar-lo i iniciar-lo), que ha de permetre guanyar temps de viatge perquè reduirà trajecte. El túnel reduirà 2,2 km el traçat actual i permetrà saltar tres estacions -tot i que la idea és mantenir els dos recorreguts-, fet que facilitarà un altre punt d'avançament.

L'altra actuació de gran abast en aquesta línia C-4 és el canvi de traçat a la part sud. En el futur, no acabarà a Sant Vicenç de Calders, com ara, sinó que després de passar per l'estació de Sants de Barcelona finalitzarà a l'aeroport. D'aquesta manera, Manresa i el Bages guanyaran una connexió directa que ara no tenen amb la instal·lació aeroportuària.

En el Pacte Nacional d'Infraestructures es destaca com a prioritat la renovació de les línies de rodalies Barcelona-Manresa-Lleida i Vic-Puigcerdà, i "l'adequació" dels serveis que s'hi presten "a l'actual nivell de demanda, en especial en el tram Barcelona-Manresa".

Implantació del tramvia

El mateix document també recull com a prioritats dels deu anys vinents dues intervencions ferroviàries al Bages ja anunciades, i de les quals ja s'han fet fins i tot alguns primers estudis: la implantació d'un sistema de tramvia entre Manresa i Sallent i Súria (s'hi destinarien 30 milions d'euros en la primera fase del Pacte), i també en la línia de Manresa a Lleida (33 milions, també en la primera fase).