Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya està estudiant la posada en marxa d'un servei de trens semidirectes a la línia Llobregat-Anoia, que escurçaria de 9 minuts el temps de trajecte fins a Barcelona, tant des de Manresa com des d'Igualada.

La proposta passaria per aprofitar la infraestructura viària que es va acabar d'ampliar el 2008 des de Martorell cap al sud. En aquest punt és on conflueixen els ramals de Manresa i d'Igualada i a partir d'on comença l'anomenat metro del Baix Llobregat. La idea és que els trens procedents de Manresa o d'Igualada passin de llarg d'algunes estacions i sobrepassin per la via central els combois del tram suburbà (amb inici i final de recorregut a Martorell), que estarien aturats una estona més del que ho estan ara al lateral d'aquestes estacions.

Tècnics de la Generalitat estan estudiant la manera de fer possibles aquestes combinacions, tot i que encara no s'estableix cap calendari per a la seva posada en marxa, ni es pot assegurar que s'acabi fent a curt termini, segons ha explicat el director de FGC Operadora, Oriol Juncadella. Tot just s'està avaluant quines estacions se suprimirien en alguns dels viatges des de Manresa o Igualada. El que és clar és que seien estacions compreses en el tram entre Martorell i Sant Boi, considerant que és el més òptim perquè té quatre vies. També s'està analitzant la manera com es podria minimitzar l'impacte que tot plegat pugui acabar tenint per a la resta de trens que només cobreixen el trajecte entre la plaça d'Espanya de Barcelona i Martorell.

I és que la Generalitat admet que els beneficis que tindrà la posada en marxa dels trens semidirectes per als passatgers que utilitzin la línia Llobregat-Anoia comportarà que una part dels combois del metro del Baix Llobregat hauran d'estar aturats al lateral d'algunes estacions un temps lleugerament superior a l'actual.

Juncadella admet que això comporta un sacrifici, però que s'haurà d'assumir "perquè no podem fer altra cosa si volem recuperar usuaris que ens han castigat" per la pèrdua dels nou minuts de temps en cada trajecte fins a Barcelona des de Manresa o Igualada, que va comportar el febrer del 2008 la posada en marxa del metro comarcal. Aquella mesura pràcticament va doblar el servei en les hores punta, però com a contrapartida "vam condemnar el temps de trajecte en nou minuts", que és el que ara es pretén compensar amb els combois semidirectes, segons apunta Juncadella.

Amb aquests canvis, FGC intentarà fidelitzar el nombre de passatgers que utilitzen la línia Llobregat-Anoia, aprofitant el creixement generalitzat de la quantitat d'usuaris de la línia que s'està observant aquest any (vegeu Regió7 del dissabte 16 de juliol). El 2009, en canvi, l'any complet després de la posada en marxa del metro comarcal, hi va haver un descens notable de passatgers, que el ramal de Manresa ja va començar a recuperar l'any passat, mentre que al d'Igualada es va perllongar fins fa uns set mesos.