La posada en marxa, dilluns passat, dels trens Avant, que s´han fet més populars com l´AVE català, entre Barcelona, Tarragona i Lleida ha accentuat el greuge en les comunicacions ferroviàries de què disposen Manresa i la comarca del Bages. Amb aquest nou servei, els gairebé 200 quilòmetres que separen Lleida de Barcelona es fan en tan sols 1 hora i 10 minuts, mentre que el tren de Rodalies més ràpid que va de Manresa a Barcelona (66 km) necessita quatre minuts més. Amb la posada en funcionament dels AVE, Lleida ja es va apropar més a Barcelona (el tren fa el recorregut en 1 hora i 3 minuts), però el preu del bitllet no el feia apte per a totes les butxaques. Ara, aquest obstacle s´ha salvat perquè el bitllet senzill de l´Avant val la meitat que el de l´AVE i fa el trajecte en només set minuts més. En canvi, en el darrer any, Manresa s´ha allunyat quatre minuts de Barcelona si es viatja amb Renfe i 9 minuts si es fa amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Actualment el recorregut en tren més ràpid entre Manresa i Barcelona es fa amb Renfe i dura 1 hora i 14 minuts, quatre minuts més que fins al febrer passat, que és quan es va posar en funcionament l´estació de Terrassa Est, mentre que els trens de Renfe que necessiten més temps completen el recorregut de 66,2 quilòmetres en una hora i vint minuts. Aquest temps encara és més gran si el recorregut es fa amb FGC, ja que el temps de durada del trajecte entre Manresa Baixador i la plaça Espanya de Barcelona és d´una hora i 29 minuts. Això fa que el tren més ràpid recorri un quilòmetre cada 1,12 minuts, mentre que el més lent en necessita 1,4 per fer la mateixa distància. Aquesta lentitud del trajecte contrasta i es veu agreujada amb la velocitat dels trens que Renfe va posar en marxa dilluns passat i que uneix Barcelona amb Lleida en només 1 hora i 10 minuts, set minuts més que els trens d´alta velocitat, però amb un preu molt més econòmic.

El preu d´un bitllet senzill amb aquests nous trens és de 20,40 euros, però la tarifa es pot reduir entre el 30 i el 56 % si es compren paquets d´entre 20 i 50 viatges, que s´han de fer en el termini d´un mes un cop s´ha fet el primer viatge. Aquests descomptes fan que si es compra l´abonament de 50 viatges, el preu sigui inferior als 11 euros que costa fer el mateix recorregut amb un tren regional, ja sigui passant per Manresa o Tarragona, i en canvi la durada del trajecte és molt més curta. Si es fa a través de la línia convencional passant per Tarragona, el recorregut oscil·la des de les gairebé dues hores i mitja del Catalunya Express fins a les 3 hores i 8 minuts dels regionals. Per a Manresa, la situació encara s´agreuja més, ja que el temps total del recorregut és de 3 hores i 36 minuts, malgrat que en aquest cas la longitud de la via és 25 quilòmetres inferior. El fet que es trigui tant temps a fer el recorregut entre el Bages i el Segrià es deu a l´abandó que durant anys ha patit la línia, sobretot en el tram entre Manresa i Calaf. En canvi des de Calaf fins a Lleida la infraestructura ja es troba en més bones condicions gràcies a les obres de millora dels darrers quatre anys.

Manresa-Barcelona-Lleida, en només mitja hora més

Des que es va posar en marxa el servei Avant, ara, anar de Manresa a Lleida passant per Barcelona suposa un increment de temps en el trajecte de només mitja hora. Fer el viatge passant per la capital catalana significa agafar el tren de Rodalies fins a Sants i allà pujar a un Avant. Això permet, per exemple, sortir de Manresa a les 14.36 hores, arribar a Sants a les 15.54 i després de 16 minuts d´espera agafar el nou tren cap a Lleida, on s´arribaria a les 17.20 amb un rajecte ques s´hauria fet en un temps total de 2 hores i 44 minuts, enfront de les 2 hores i 15 minuts del tren que fa el recorregut entre Manresa i Lleida. El temps del Manresa-Barcelona-Lleida encara es podria reduir més si es portessin a terme ajustos en els horaris dels trens. De fet, al matí, seria possible completar el recorregut en menys de 3 hores i mitja si no fos perquè el tren de Manresa arriba a Sants a les 9.09 i l´Avant surt de l´estació just un minut després, temps que resulta insuficient per fer el canvi d´andanes. Si fos possible fer la combinació d´aquests dos trens, es podria arribar a Lleida a les 10.20, molt més d´hora que amb el primer tren que fa el trajecte Manresa-Lleida i que arriba a la capital del Segrià a les 11.41. En sentit invers, al matí es pot sortir a les 7.05 de Lleida i ser a Manresa a les 9.45, sense haver de patir pel canvi de comboi a l´estació de Sants.

Al vespre, en el trajecte Lleida-Manresa també es pot guanyar temps sortint amb l´Avant a les 21.05 de Lleida. En aquest cas, s´arriba a Manresa a les 23.41, després de canviar de tren a Sants. En canvi, en les combinacions d´última hora del vespre, no es pot sortir més tard de Manresa si es vol passar per Barcelona i anar fins a Lleida amb un Avant, que si es va amb el tren directe Manresa-Lleida. Aquesta opció, però, resulta molt més cara que el tren directe. Si es pren com a referència el bitllet senzill, el cost global d´aquesta combinació és de 24,5 euros (4,10 euros de Manresa a Barcelona més els 20,40 euros de Barcelona a Lleida) enfront dels 5,90 euros del tren directe entre les dues ciutats. Pel que fa al trajecte entre Manresa i Tarragona, també es redueix el temps respecte dels trens convencionals (l´Avant Barcelona-Tarragona fa el recorregut en només 37 minuts) i això fa que el temps global del Manresa-Tarragona sigui d´unes dues hores. En aquest cas, però, la millora no és significativa pel fet que l´estació del Camp de Tarragona queda a vint minuts del centre de la ciutat i el transport públic que les uneix fa perdre una part del temps que s´ha guanyat, ja que només hi ha autobusos i els seus horaris no sempre coincideixen amb la sortida i arribada de l´Avant. D´altra banda, l´opció de fer aquesta petita part del recorregut en taxi invalida unapart de l´estalvi econòmic que suposa fer aquest trajecte amb el tren.