El mediàtic economista José María Gay de Liébana, professor titular d'Economia Financera i Comptabilitat a la Universitat de Barcelona, ho té clar: "hem d'estudiar a fons les empreses que lideren actualment el mercat per aprendre'n". Gay de Liébana va fer aquestes declaracions ahir a la tarda en una classe magistral que va oferir en una de les aules de la FUB a propòsit de la presentació de la tercera edició de l'MBA (Màster en Administració d'Empreses, per les seves sigles en anglès) que ofereixen conjuntament la Universitat de Vic i la Universitat Central de Catalunya.

Després de constatar que els Estats Units encara són la primera economia del món, va explicar que, del 2000 ençà, la composició del rànquing d'empreses per ingressos i beneficis ha canviat molt. "Avui dia, grans corporacions tecnològiques que fa pocs anys no existien, com ara Apple, Google i Microsoft, se situen al capdamunt de la llista", va indicar.

Quins factors són clau perquè una empresa creixi i generi beneficis en el context actual? Segons Gay de Liébana, una anàlisi detinguda dels balanços de les companyies pot donar-nos algunes pistes sobre això. Pel que fa als factors que no depenen de l'empresa, el professor destaca la fiscalitat i la seguretat jurídica. "No pot ser que periòdicament los sabuesos y los leones del ministre Montoro surtin a collar les empreses, sobretot les més petites", va dir fent broma.

En l'àmbit dels factors que depenen directament de decisions preses per les empreses, Gay de Liébana va destacar la inversió en investigació i desenvolupament, el control de l'endeutament, la diversificació i internacionalització de les vendes, la capitalització i la capacitat d'adaptació als canvis que experimenten els mercats.

Per il·lustrar aquests arguments, Gay de Liébana va posar diversos exemples. En aquest sentit, un dels més eloqüents és Mercadona. "Del 2005 al 2015, aquesta empresa va aconseguir augmentar els seus ingressos i el patrimoni net, i reduir el deute fins al punt de no dependre dels bancs. A més, la cadena ha sabut convertir la marca blanca en el producte de referència en un context de crisi", va apuntar el professor.

Com és sabut, Gay de Liébana és un gran seguidor de l'Espanyol. En la conferència d'ahir, no va dubtar a comparar diverses vegades el funcionament d'algunes empreses amb el del club blanc-i-blau.