El 2015 la Fundació Althaia va rebre 300 queixes i reclamacions més que no pas l'any anterior. Van ser 1.540 respecte de les 1.240 del 2014. És la xifra més alta que hi ha hagut els darrers 12 anys. El servei d'atenció a l'usuari també va batre rècords, amb 11.166 consultes per sol·licitar informació, agraïments i suggeriments, reclamacions i queixes. Són 2.600 més que no pas fa un any. Les dades consten a la memòria anual d'Althaia en la qual es resumeix els principals resultats de l'activitat tant assistencial com social i econòmica de la fundació.

De reclamacions n'hi va haver 779 i de queixes, 761. El 2014 n'hi va haver 562 i 678 respectivament. Les de l'any passat fan referència, la major part, a temes relacionats amb organització. Representen el 65 %. El 17 % corresponen a queixes o reclamacions per motius assistencials; el 7 % són reclamacions pel tracte rebut; el 5 % per temes d'informació; el 3 % per documentació i la resta per casos que fan referència a l'habitació o als serveis d'hoteleria dels centres sanitaris.

Des de l'any 2004 les queixes i reclamacions han anat augmentat. La Fundació Althaia també ha anat destinant més recursos perquè els usuaris expressin les seves opinions. El 2011 es van superar el miler, xifra que es va repetir el 2012 i que, en canvi el 2013, va baixar fins a les 961. El 2014 i el 2015 ha tornat a fer una remuntada.

Althaia també ha rebut més sol·licituds d'informació que mai: 9.499 peticions, gairebé 4.000 més que no pas el 2014. Si a aquestes peticions d'informació s'hi sumen els agraïments i suggerències, les reclamacions i les queixes, el servei d'atenció a l'usuari d'Althaia va rebre el 2015 un total d'11.166 peticions, el que dóna una mitjana de una mica més de 30 al dia. Fins l'any passat mai no s'havien superar les 8.500.

Pel que fa al capítol d'agraïments i suggeriments, ha quedat estancat. La Fundació Althaia n'ha rebut 127, la mateixa xifra que l'any anterior. A diferència de les reclamacions i les queixes, és la xifra més baixa dels últims 12 anys. El 2004 n'hi va haver 438, i l'any a sobre van ser 651. A partir d'aquí ha anat baixant progressivament fins a situar-se en els esmentats 127.

Segons Althaia, l'increment d'activitat del servei d'atenció a l'usuari de la fundació s'emmarca en un augment de l'activitat assistencial de la institució, sobretot pel que fa a consultes externes i a urgències. També afirma que s'ha assumit el servei de les consultes externes d'especialistes del CAP Bages, i que "s'ha de tenir en compte que, en general, es percep una major cultura social de fer ús d'aquest tipus de serveis". Segons Althaia, "totes les aportacions que fan els usuaris són fonamentals perquè la fundació continuï millorant els serveis i l'atenció a les persones".

El que no explicaria és la baixada dels agraïments i suggeriments. La diferència entre aquests i les queixes i reclamacions. Coincideix amb l'impacte de la crisi i les retallades a la sanitat pública.

Aquestes dades fan referència a tots els serveis que presta la Fundació Althaia: l'Hospital de Sant Joan de Déu, la Clínica de Sant Josep, el Centre de Salut Mental, el Centre Hospitalari i les Àrees Bàsiques de Salut del Barri Antic i les Bases de Manresa.