La imatge turística que es desprèn dels materials editats sobre el Solsonès és coherent però per crear un producte turístic i potenciar-lo amb força cal trobar un sistema de cooperació entre els agents públics i privats. Aquestes són les conclusions que s'extreuen del treball de final de màster que ha elaborat Marcel·lí Corominas, membre del Centre d'Estudis Lacetans, i que va presentar aquesta setmana als actors implicats en el sector turístic de la comarca.

El treball de Corominas pretenia d'una banda fer la diagnosi de la imatge turística que dóna el Solsonès a partir dels fullets i publicacions turístiques que s'editen i, alhora, estudiar les xarxes relacionals per observar com treballa aquest entramat d'agents que actuen al territori per fer que aquesta imatge sigui la millor possible. La metodologia emprada ha passat per entrevistar tots els actors del teixit turístic i l'anàlisi dels productes gràfics que estan editats sobre la comarca.

La primera conclusió que es deriva del treball és que la imatge del Solsonès no és incorrecta i que els elements de promoció que s'estan fent servir són aspectes o elements del patrimoni natural i cultural de la comarca que es valoren al territori. Però, pel que fa a la xarxa relacional, l'estudi conclou que té poca força per la manca de col·laboració o de cooperació entre els diferents agents. Tot i això, Corominas afirma que "en els darrers 10 anys s'ha fet molta feina i molt ben feta a nivell individual". Així, en l'última dècada ha augmentat i millorat el turisme rural, els hotels i càmpings, les empreses d'activitats turístiques i els nous centres d'interès com el Salí de Cambrils o el Zoo del Pirineu, entre d'altres.

La debilitat de la comarca com a producte turístic, "en l'opinió de totes les persones entrevistades", explica l'autor, és que els agents no treballen en cooperació sinó que ho fan en competència i això els impedeix assolir la força necessària per donar a conèixer el Solsonès. Corominas, però, és optimista i creu que el territori està preparat per fer aquest salt qualitatiu amb la creació d'un organisme, "una agència o consorci, és el que s'anomena genèricament una destination marketing organisation (DMO)" de cooperació entre l'empresa privada i els organismes públic vinculats al sector per convertir el Solsonès en una destinació turística de qualitat.