El POUM de Piera té les garanties de tirar endavant? Podria passar com a Igualada?

A Piera el POUM l'ha impulsat la coalició que hi ha al govern (PSC-ERC), que disposa de la majoria al consistori. Aquí totes les votacions han de sortir.

Com és, a grans trets, el Pla General que proposen?

Volem convertir Piera en la capital de l'Anoia Sud, per això incidim en la mobilitat, a solucionar el dèficit d'equipaments, flexibilitzar la zona industrial, promoure l'habitatge social i fixar un catàleg de béns de la vila.

Com es despleguen aquests punts?

En primer lloc, pel que fa a mobilitat, el trànsit de la B-224 passa per dins. La idea és descongestionar-lo per una ronda que circumval·li el nucli. A nivell de construccions, mirem de consolidar i compactar els nuclis, ja que Piera és molt dispersa. Optem per flexibilitzar la zona industrial, deixem que els petits emprenedors pu-guin disposar de naus més petites i no hagin d'invertir en naus de mil metres quadrats. En l'aspecte d'habitatge social, comptem en quatre o cinc anys estar en els paràmetres normals... i a mitjà termini superar-los.

Una de les grans friccions que hi va haver en les anteriors eleccions era el debat sobre model de ciutat. Ara l'oposició afirma que també hi ha un índex de construccions important. I doncs, es manté la filosofia que van brandar des de l'oposició?

Sí, la mantenim. El POUM d'abans atacava molt el territori. Ara hi haurà menys superfície construïda, no hi ha zones de creixement. El Pla General que es perfilava fa tres anys sí que implicava aquest creixement; ara no ampliem quasi gens la superfície d'edificació. La clau d'aquest Pla General és que podem duplicar el nombre d'equipaments en base tan sols de la meitat del terreny requalificat.

Quin sostre d'habitants té Piera, amb el nou pla?

Podria arribar als 25.000, però no serà el cas.

Aleshores, quines serien les dimensions a nivell d'habitants que preveu el projecte per al municipi?

De la manera que ho plantegem, el 2026 en tindríem uns 18.000. Es tracta d'un creixement no tan exponencial com el que es preveia i està d'acord amb el Pla Territorial.

Un altre dels temes que més dificultats implica a Piera és com connectar i compactar les urbanitzacions amb el nucli històric. Com poden tenir els serveis desitjables?

Tenim 19 urbanitzacions. Amb aquest POUM procurem apropar-les més al nucli, reconeixem tots els camins rurals que hi ha. Es fixaran que a cada una d'elles hi hagi dues entrades i dues sortides, especialment pels perills que impliquen les inundacions. També cada una tindrà un centre i equipaments.

Com ha estat la participació en l'elaboració del POUM?

El Pla General ha tingut jornades de participació preparades per empreses expertes en aquestes dinàmiques. Volem que sigui un POUM de tothom. Abans de les al·legacions podem dir que la gent ha aportat moltíssimes idees. En el moment de les votacions esperem que tots els partits del ple hi votin a favor, però com que serà el juny, en probable època preelectoral de la Generalitat, sabem que serà molt difícil.

I la carretera B-224, com s'integrarà en aquesta futura Piera que planifica al POUM?

És una lluita llarga la que portem perquè es millori aquesta via. Tenim unes infraestructures de segona divisió, exceptuant l'abocador dels Hostalets, que és de primera. Ens cal, lògicament, la B-224 desdoblada i un tren amb doble línia. La setmana vinent obrim un tram de Ronda Nord, però des de Piera mateix preveiem fer una ronda alternativa nosaltres mateixos si cal. Un carrer paral·lel pagat entre promotors i Ajuntament.

Quin màxim de plantes es preveu per a les construccions per no modificar el paisatge urbà?

El que hi havia fins ara, quatre plantes com a màxim.