Aprofitar el moviment de vehicles i persones per generar electricitat. Aquesta és la idea central del projecte Ciutats Sostenibles. Moviment és Energia ideat pel martorellenc Antoni Orti, que presentarà en primícia al Smart City Expo 2011, una fira de tecnologies mediambientals que tindrà lloc a Barcelona a final de mes.

Orti, que és enginyer industrial, explica que el projecte "vol promocionar el concepte de generació distribuïda d'electricitat", és a dir, generar energia com més a prop millor del punt de consum, aprofitant el pas de persones i vehicles. "L'objectiu final és aconseguir un desenvolupament sostenible, donar valor a coses que ja tenim, com un camió, un tren o una carretera, i complementar així les energies renovables ja existents", assegura el martorellenc.

El projecte vol plantejar un nou model de ciutat sostenible, aplicant diferents equips ja desenvolupats i que ajuden a solucionar un dels problemes que tenen avui els grans municipis: la gran demanda d'electricitat.

Es tractaria d'instal·lar equips basats en sistemes mecànics o materials piezoelèctrics en punts estratègics, on es produeixi molt flux de circulació de vehicles o persones. Aquests equips convertirien les vibracions i el moviment en electricitat, que es podria vendre a la xarxa o utilitzar per funcions com ara il·luminar fanals.

La producció d'electricitat dependria del flux i del pes dels vehicles. Orti explica que, per exemple, "es pot convertir un pas elevat o baden en una font generadora d'electricitat que, amb la circulació de 2.000 cotxes, podria il·luminar 200 fanals durant tota una nit; o amb 1.000 camions podria produir l'electricitat que necessiten 1.500 habitatges durant tot un dia".

És "important instal·lar-ho en llocs on hi hagi molt flux i on els cotxes tinguin tendència a frenar, per exemple als peatges de les autopistes", afegeix. El projecte també inclou gimnasos i discoteques sostenibles, a través d'equips instal·lats al terra que transformen el moviment de les persones en electricitat i màquines estàtiques per fer esport que també en generen quan s'activen.

Es podria aplicar a qualsevol model de ciutat, només caldria realitzar un estudi previ per detectar els punts on hi ha més flux de vehicles o persones i on, per tant, es podria generar efectivament electricitat. "Així, per exemple, a Martorell es podria col·locar a l'entrada de la Renfe o als accessos dels centres comercials", afirma Orti.

El martorellenc va idear i iniciar aquest projecte com a treball final del màster en Project Manager Industrial i de Serveis de la UPC, juntament amb tres companys més. Del grup inicial només queda ell, que està tirant endavant la idea a través de l'equip de treball OTEM 2000 que disposa de la participació de proveïdors internacionals.

Aquest sistema permetria re-duir els costos directes en compra d'electricitat als municipis o empreses; augmentaria la rendibilitat de grans infraestructures, com carreteres o vies de tren; i evitaria el caos de circulació que produeixen les apagades.