La troballa de la caixa negra trobada a l'avió Airbus A320 de Germanwings permetrà donar una mica de llum a les causes de l'accident. La caixa trobada és registrador de veus en cabina (CVR), el dispositiu que grava les veus i el so ambient en cabina. El ministre de l'Interior francès, Bernard Cazeneuve, ha explicat que malgrat que la caixa trobada està danyada, serà "possible" recuperar les seves dades per intentar aclarir les causes de l'accident.

En el moment del sinistre les condicions meteorològiques eren bones i l'aparell no va emetre cap alerta abans de perdre en tan sols 8 minuts uns 8 quilòmetres d'altura. Aquest fet justifica que en aquest moment totes les hipòtesis sobre el que va poder passar perquè l'avió A320 s'estavellés als Alps continuen obertes. També un possible atemptat, encara que Bernard Cazeneuve ha explicat que en aquest moment "la hipòtesi de l'atemptat no és la hipòtesi principal" per explicar les causes de l'accident.

Per ara, la pista fonamental sobre el que va poder ocórrer apunta a un possible fallada tècnica. Segons el diari alemany 'Der Spiegel', dilluns l'aparell sinistrat ja va tenir un problema a la porta del tren d'aterratge que li va impedir volar durant tota la jornada. Aquest error, però, es va solucionar i va permetre que dimarts el A320 pogués volar fins a la seva fatal desenllaç.

Possible congelació dels sensors

Una altra de les possibles hipòtesis apunta que els sensors de l'avió podrien haver congelat, transmetent dades errònies a navegador. Això també podria explicar la brusca caiguda de l'aparell en uns pocs minuts. Tenint en compte les baixes temperatures a la zona on va ocórrer el sinistre, aquesta és per ara una de les principals hipòtesis que apunten els experts.

Els A320 van equipats amb sensors que analitzen en tot moment la velocitat i l'altura de l'aparell. Si detecten que la velocitat decau, el sistema informàtic reacciona inclinat seva trajectòria per guanyar velocitat. S'han donat casos, però, en què les baixes temperatures han congelat el sistema i han proporcionat dades errònies a la tripulació sobre l'autèntica velocitat i altura de l'aparell, fent ingovernable l'aeronau.

Precisament, un avió de Lufthansa que transportava 109 passatgers i que realitzava la ruta Bilbao-Munic va estar a punt de caure el dia 5 de novembre per aquesta mateixa causa. L'aeronau es trobava a 9.000 metres d'altura i va començar a caure també 1.000 metres per minut. Afortunadament, els pilots es van adonar de la situació i van poder desconnectar el pilot automàtic i prendre el control de la nau abans de patir un fatal accident.

Segons Der Spiegel, la companyia Lufthansa -propietària de l'aerolínia de baix cost Germanwings- ha constatat incidències d'aquest tipus en altres 10 avions, el que va motivar al seu dia que es canviessin els sensors en uns 80 avions Airbus A321.

El juny del 2009, un avió Airbus A330 d'Air France es va estavellar a l'oceà Atlàntic amb 228 persones a bord. La investigació final va concloure que la causa de l'accident va ser precisament la congelació dels tubs Pitot que indiquen la velocitat de la nau, el que va provocar que la tripulació rebés dades errònies i no s'adonessin que es dirigien cap a l'aigua.

Possible despressurització de la cabina

Una altra de les hipòtesis en què es treballa per explicar l'accident de l'avió de França és que va poder produir-se una despressurització de la cabina, ja que el A320 després de l'assolir els gairebé 12.000 metres d'altitud, va descendir a uns 3.300 metres, segons les dades del radar.

Quan es produeix una despressurització de la cabina, els pilots fan servir unes bombones d'oxigen que tenen autonomia per a 10 minuts que fan baixar l'aparell. Això va ser precisament el que va passar amb el vol de l'Airbus A320 estrellat.

No obstant això, el misterior és per què en cap moment els pilots van intentar seguir la ruta d'escapament que se segueix quan es sobrevolen els Alps com a procediment d'emergència. Aquesta circumstància fa pensar que potser els pilots es trobaven incapacitats, el que fa pensar que van poder patir un desmai.

En qualsevol cas, malgrat aquestes hipòtesis, per ara són tot conjectures i especulacions. A l'espera del que es reculli a la caixa negra recuperada i en la que encara falta per trobar -en la qual figuren les dades tècniques del vol-, els experts han arrencat ja una investigació que es preveu llarga i extremadament laboriosa.