Súria recull en un llibre la biografia del primer veí que va morir per la guerra civil

Pius Macià / arxiu particular
redacciósúria
L'Ajuntament de Súria ha recuperat la figura de Pius Macià, considerat un dels personatges més destacats del municipi a principi del segle passat i que va morir assassinat en ple esclat de la guerra civil. La seva biografia protagonitza el primer llibre de l'apartat Testimonis de la col·lecció Temes de Súria, del qual ahir al vespre es feia la presentació pública.
L'obra, titulada Pius Macià i Ribera, un home de bé, un gran surienc, recorda la seva vida i les tràgiques circumstàncies de la seva mort, a partir del text escrit per un dels seus fills, Francesc Macià i Gras, recentment desaparegut i testimoni directe de la mort del seu pare.
Nascut en el si d'una família molt humil, Pius Macià va estudiar al seminari de Vic. Posteriorment va treballar a la fàbrica tèxtil Abadal, en la qual acabaria sent encarregat. Va ser un dels principals impulsors de la creació del Montepio de Súria (1912) i de la Cooperativa Obrera de Súria (1916). L'any 1922 va entrar a l'Ajuntament de Súria com a regidor i va participar en la constitució de la Caixa d'Estalvis de Súria, de la qual va ser director fins a la seva integració dins la Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis (1928). Pius Macià seria delegat de la sucursal surienca d'aquesta entitat d'estalvis fins a la seva mort.
També va desenvolupar una intensa activitat en diferents àmbits com l'assistencial, l'educatiu i el periodístic. La nit del 23 de juliol del 1936, Pius Macià es va convertir en la primera víctima de la guerra civil a Súria, en morir assassinat a casa seva per un escamot armat de la FAI i en presència dels seus fills de curta edat. Un dels carrers del centre de la vila porta el seu nom des de l'any 1951.
- La víctima mortal de l'accident d'escalada a Montserrat era un veí de Barcelona
- Mor als 57 anys Sílvia Flotats, ànima de polítiques per a joves a l’Ajuntament de Manresa
- Una jove d'Artés de voluntariat a la República Dominicana: 'Va ser increïble, vaig passar la majoria dels dies plorant de l'emoció
- Els Agents Rurals enxampen un caçador furtiu mentre abatia un teixó a l'Alt Urgell
- Uns manresans es feien passar per operaris de manteniment per robar coure a Cantabria
- Aquest és el passeig més bonic de Catalunya, segons National Geographic
- Mor l'escaladora ferida dissabte a Montserrat després que li caiguessin pedres a sobre mentre feia una via
- Dues amigues de Manresa al primer concert de Rosalía a Barcelona: 'És la tercera vegada que anem a un dels seus xous